Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Göteborgs nya spårvagn, M33. Bild: Stefan Berg
Göteborgs nya spårvagn, M33. Bild: Stefan Berg

Resor ombord på nya spårvagnen M33 försenade

I sommar skulle göteborgarna få åka sin nya spårvagn M33. Men testningen av de splitter nya vagnarna har försenats – den tyska testpersonalen blev kvar i Tyskland när pandemin slog till.

I december förra året fick göteborgarna för första gången se sin nya spårvagn M33. Det var den första av 40 nya vagnar som ska ersätta den äldsta generationen av gamla vagnar som levererades 1965-67.

LÄS MER: Här rullar Göteborgs nya spårvagnsmodell

De nya vagnarna, från Bombardier och tyska Kiepe Electric, ska stoltsera med bland annat fler öppna ytor än tidigare, lågt golv och rörliga boogier. De sistnämnda ska göra att hjulen kan följa med spåret i kurvorna och orsaka mindre gnissel.

Under vintern och våren påbörjades flera testkörningar och en till vagn levererades till Göteborg. De nya vagnarna skulle lägga 20 000 kilometer spårvagnsspår bakom sig för att se till att de motsvarar leverantörens löften.

När den första M33-vagnen visades upp i december. Bild: Stefan Berg
När den första M33-vagnen visades upp i december. Bild: Stefan Berg

Sedan skulle det vara dags att gå in i den sista testfasen och släppa på resenärer.

Men där satte det nya coronaviruset stopp.

– När corona kom påverkade det hur den tyska personalen från Bombardier kunde närvara i Sverige, de kunde inte resa hit utan blev kvar i Tyskland, säger Annette Johansson, kommunikationschef vid Göteborgs spårvägar.

LÄS MER: Här smygkör den nya spårvagnen

Tog in svensk personal

Leverantören tog in svensk personal som kunde utföra vissa delar av arbetet, men testprocessen är fortfarande försenad och man har inte kunnat börja provåka i trafik med resenärer ombord.

– Nu får vi se i augusti om vi kan bli lite mer definitiva när vi kan provköra med passagerare och när den första vagnen kan tas över. Vi har två vagnar på plats och parallellt med detta så producerar Bombardier de andra vagnarna, säger Annette Johansson.

När vagnarna som redan är på plats i Göteborg har godkänts kan serieleveransen av de resterande 38 vagnar starta.

Exakt när detta kan ske är fortfarande oklart enligt Annette Johansson.

– Det är testprocessen som är försenad, men hur den påverkar den totala leveransplanen kan vi inte svara på i dag, säger hon.

LÄS MER: Därför saknar mängder av spårvagnar sin siffra

Fakta: Modell M33

Längd: 33 meter

Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer.

Antal nya vagnar: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.

Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.

Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna.

Källa: Göteborgs spårvägar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.