Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Regeringen säger nej till gaskoppling i Göteborgs hamn

Efter en stor klimataktion i Göteborgs hamn i september avslår nu regeringen Swedegas ansökan om att koppla på en gasterminal till det svenska stamgasnätet.
– Ett väldigt positivt besked, säger Olivia Linander, talesperson för organisationen Fossilgasfällan.

Sedan hösten 2018 har fartyg kunnat tanka flytande naturgas (LNG, liquified natural gas) i anläggningen i Göteborgs hamn. Ett fossilt bränsle som dock är miljövänligare än det mest konventionella fartygsbränslet – olja.

Tidigare i höst deltog omkring 400 personer i en aktion där man blockerade infarten till Göteborgs hamn. Aktionen var en protest mot företaget Swedegas planer att koppla på deras naturgasterminal LNG Göteborg till det svenska stamgasnätet.

Regeringen avslår ansökan

På torsdagen meddelade regeringen att företagets ansökan kommer att avslås. Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) anser nämligen att det främst skulle ge nackdelar att koppla terminalen i Göteborg till stamnätet.

– Vi kan inte bygga fast Sverige i ett beroende av fossila bränslen, när vi har klimatmål som gör att vi ska vara nere på nollutsläpp om 25 år, säger Isabella Lövin till TV4 Nyheterna.

Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Bild: Jenny Ingemarsson
Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Bild: Jenny Ingemarsson

"Fått betydelsen om bakfoten"

Swedegas äger det svenska stamnätet för gas. Enligt företaget finns två fördelar med att koppla ihop terminalen i Göteborg med nätet.

Den ena är att nätet får en andra införselpunkt, som komplement till ledningen under Öresund där all gas kommer in idag.

Den andra är att gas kan levereras från nätet till fartyg i hamnen, som bränsle. En stor omställning pågår inom världens sjöfart, bort från diesel och tjockolja.

Hans Kreisel är vd på Swedegas och berättar att han tror att Sveriges miljöminister har fått betydelsen av anläggningen om bakfoten.

– Den är till för att rederierna ska kunna ställa om till grönare bränslen. De behöver infrastruktur för bunkring. Vi har redan en anläggning där vi kan bunkra både biogas och naturgas, men vi måste hämta gasen med lastbil och köra till hamnen. Fördelen med nätet är att vi slipper ta den med lastbil hit helt enkelt, säger han.

Vad kommer ni göra nu?

– Vi tolkar beslutet som ja till biogas men för att det ska ske måste regeringen visa vägen för hur vi ska få mer biogas till energisystemet. Det vi kommer göra nu är att fortsätta jobba för att få så mycket grön gas att vi kan försörja rederierna med det de behöver.

"Banar väg för biogas"

Förespråkare menar att naturgasen är ett sätt att bana väg för använda biogas.

– Regeringens beslut är beklagligt. Man förbiser de miljö- och hälsoeffekter som drift med flytande naturgas ger. Den är visserligen fossil, men den banar väg för att använda biogas, säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor på branschorganisationen Svensk sjöfart.

– Drift med fossil naturgas minimerar utsläppen av svavel, kväve och partiklar, säger Larsson och jämför med traditionellt fartygsbränsle.

Han får känslan att regeringen har tittat för ensidigt på den andra sidan av anslutningen i Göteborg, att tillföra det svenska nätet gas utifrån.

Nu befarar Svensk sjöfart att gas som fartygsbränsle måste köras till Göteborg med lastbil, eller att redare återgår till diesel eller tjockolja som bränsle.

"Väldigt positivt"

I början av september demonstrerade flera hundra personer mot gasterminalen i Göteborgs hamn. Och i flera år har organisationen Fossilgasfällan arbetat för att få upp frågan på den politiska agendan.

– De envisas med att prata om att det skulle bana väg för biogas, men det är en brun investering. Man kan inte fasa ut fossila bränslen genom att fasa in ett annat fossilt bränsle, som LNG, säger Olivia Linander.

Olivia Linander, talesperson för organisationen Fossilgasfällan, som kämpat mot LNG Göteborg i flera år. Bild: Kalle Lantz
Olivia Linander, talesperson för organisationen Fossilgasfällan, som kämpat mot LNG Göteborg i flera år. Bild: Kalle Lantz

Regeringens besked ger hopp världen över, förklarar hon.

– Vi har inte bara firat oss emellan i Göteborg i dag, vi ser också stor tacksamhet från människor som kämpar kämpar mot utvinning och export på andra platser i världen. Beslutet försvårar för Swedegas att möjliggöra fossilgasimport. Sätter vi stopp för importvägar för fossilgas här så hjälper vi dem som kämpar mot export på andra platser i världen. Det är ett väldigt positivt besked.

Det svenska stamnätet av gasledningar drivs av företaget Swedegas, som också har ett ansvar för att hålla balans i systemet.

Nätet består av drygt 60 mil ledning i sydvästra Sverige, upp till Stenungsund i Bohuslän.

Naturgas matas in i nätet genom en ledning till Malmö från Danmark, som har gasfält i Nordsjön. Drygt 20 procent är biogas.

Stamnätet försörjer industri, kraftvärmeverk, kommuner och cirka 34 000 hushåll med gas.

Källa: Swedegas

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.