Rederibesked skapar stor oro i näringslivet

Beskedet om att MSC Sweden stoppar Asientrafiken till Göteborg väcker starka reaktioner inom näringslivet. – Om man har en hamn som det inte går att lita på är det ett stort problem, säger Fredrik Ivarsson på AB Volvo.

ANNONS
|

Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren beskriver beskedet som en förvärring av en situation som redan är katastrofal.

– Importerande företag kommer att få merkostnader och varorna kommer ut senare. Vi som konsumenter kommer förmodligen att få betala priset. Företagen kommer att få merarbete, och vissa företag kommer att få varsla därför att man inte behöver personal, säger han.

Inte bara en Göteborgsfråga

Han berättar att en rad av Handelskammarens medlemmar är både rasande och förtvivlade över hur de drabbas av hamnkonflikten. Vidare säger han att även näringslivet i Stockholm nu börjar förstå att det inte bara är en Göteborgsangelägenhet – utan att det även kommer att drabba konsumenter och tillverkningsföretag.

ANNONS

– Om man ser till importerade trädgårdsprodukter som är stort i handeln nu – vem vill köpa dem tre veckor försenade? Då kan man i princip kassera hela sändningen. Eller konfektionsföretag som förberett kampanjer med designers, annonsering och lansering – och så kommer inte varorna, säger han.

Än värre anser han att det vara att situationen kan bidra till produktionsstopp i fabrikerna om de inte får sina Asientillverkade komponenter i tid.

– Om bandet stoppas på större bolag i vår närhet kan de inte producera sina varor, så illa är det, säger Johan Trouvé.

"Marginalerna äts upp"

Det är en farhåga som Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen delar. Han anser att situationen i hamnen slår hårt mot de som är beroende av snabba leveranser.

– Man beställer inte mängder av saker i förväg då det innebär att man binder upp väldigt stort kapital – utan man räknar med att transporterna fungerar, säger han och berättar vidare att vinsterna nu krymper för deras medlemsföretag.

– Eftersom priset blir högre för att lossa i Rotterdam äts de små marginaler som man har på komponenter upp. Det är inte alls bra. Och långsiktigt kan man tappa norra Europas största hamn och godsflödet till Göteborg och därmed arbetstillfällen och annat. Det är väldigt allvarligt.

ANNONS

AB Volvo varnar för stora effekter

Fredrik Ivarsson på AB Volvos logistikverksamhet säger att beskedet från MSC inte får några direkta konsekvenser för bolaget. De har sedan tidigare dirigerat om sin trafik för att säkra sin produktion och försörjning av reservdelar.

– Det innebär längre ledtider och ökade kostnader. Så har det varit sedan det började för över ett år sedan. Men just kopplingen till att de stoppar Asienimporten känner vi inte att det blir någon större påverkan än vad det redan har. Fast det hjälper inte till heller.

Ur ett större perspektiv menar han att det kan få stora följdeffekter – både för dem själva och för Sverige.

– Om man har en hamn som det inte går att lita på är det ett stort problem. Risken är att våra temporära lösningar blir permanenta.

"Fler än de i hamnen som påverkas"

För Lindex har konflikten inneburit att de sedan en tid i stället skeppar sina leveranser till Malmö med rederiet CMA-CGM.

– Det är inte vi som har gjort det valet, utan det är rederiet som väljer. Men det är precis som MSC säger – man kan inte anlöpa en hamn som inte fungerar, säger Mats Olsson som är logistikchef.

Beslutet har inneburit stora logistikproblem för företaget, säger han.

– Just nu har vi tio containrar i Malmö som vi inte får upp då järnvägen är överbokad. De måste vi hämta med lastbilar. Vi hoppas på en snar lösning i Göteborg. Det här är ohållbart. Det är så många fler än de i hamnen som påverkas.

ANNONS
ANNONS