Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/6

Ransgård (M): "Jag trodde att det var ett aprilskämt"

När den nya Hisingsbron nu byggs finns ett förslag om att stänga en av körfilerna på Götaälvbron för att ge plats åt cyklister och gångtrafikanter som vill titta på det nya brobygget. Men förslaget har väckt reaktioner. – Vi ska främja framkomligheten i staden inte hindra den, säger kommunalrådet Jonas Ransgård (M).

Redan innan den nya Hisingsbron började byggas fanns det tankar om vad som kunde göras för de nyfikna förbipasserande som ville titta på hur den nya bron växer fram.

Nu förs en intern diskussion på Trafikkontoret om att stänga en av fordonsfilerna i riktning mot Hisingen för att i stället låta gångtrafikanter och cyklister använda filen förutom gång-och cykelbanan som redan används av dem, vilket Göteborg Direkt var först med att berätta. 

– Projektgruppen som jobbar med Hisingsbron vill kunna stänga av den ena filen mot Hisingen. Vi ser att det är mycket mindre trafik åt det hållet än åt andra, och just nu samlas många på gång- och cykelbanan på östra sidan för att titta på brobygget, säger Eva Rhodin, kommunikationschef på Trafikkontoret.

Samtidigt har en underfart till Götaälvbron stängts på grund av bygget, vilket ökar trafiken på gång- och cykelbanan enligt Eva Rhodin.

– Fler personer går och cyklar mot fel riktning på den östra sidan på grund av det. Samtidigt samlas personer som tittar på det nya brobygget. Så det blir trångt på banan, säger hon.

"Som ett aprilskämt"

Men diskussionerna om att stänga en av fordonsfilerna har fått kritik, både av trafikpolisen och nu senast kommunalrådet Jonas Ransgård (M).

– Jag trodde att det var ett aprilskämt när jag hörde det. Vi bygger fler förbindelser till och från Hisingen för att det behövs. Då ska vi inte stänga en av filerna för att personer ska kunna titta på bygget, säger Jonas Ransgård.

Istället vill han se att den västra gång- och cykelbanan kan användas i båda riktningar om den östra blir för trång.

– Det har fungerat bra förut när vi har gjort underhåll på Götaälvbron så det är det rimligaste att göra nu med om det behövs. Vi som kommun ska främja kommunikationerna, inte hindra dem, säger Jonas Ransgård.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.