Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kustbevakningens KBV 001 Poseidon vid kaj i Frihamnen. Bild: Anders Hofgren

Poseidon kan tvingas lämna Göteborg

Det är oklart om Kustbevakningens största båt, KBV 001 Poseidon, kommer att bli kvar i Göteborg. I juni nästa år måste fartyget lämna kajen i Frihamnen.

Just nu för Kustbevakningen en dialog med Göteborgs stad och Göteborgs hamn om att hitta en annan hamn för KBV 001. Men huruvida fartyget kommer bli kvar i Göteborg är inte säkert, enligt Mattias Heneborn, stationschef på Kustbevakningen i Göteborg.

– Ur ett rent operativt hänseende behöver vi inte stanna i Göteborg. Vi behöver kajplats någonstans på Västkusten men allt mellan Brofjorden och Malmö skulle fungera, säger han.

Avtalet som Kustbevakningen har med staden är ett rivningskontrakt. KBV 001 behöver lämna för att ge plats åt bostäder och annan stadsutveckling i Frihamnen. Om KBV 001 lämnar Göteborg så har Kustbevakningen fortfarande flera mindre fartyg stationerade i kommunen. Beredskapen kommer inte att påverkas, enligt Kustbevakningen. Men det finns en poäng att stanna i Göteborg när det gäller till exempel pendlingsavstånd för de som arbetar ombord på båten, menar Mattias Heneborn.

– Personligen så hade jag gärna sett att vi låg kvar i Göteborg. Det står ju Göteborg i akterna på fartyget.

Platser som kan bli aktuella

KBV 001 tillhör den största klass av fartyg som Kustbevakningen har. De är så kallade kombinationsfartyg som kan ta hand om oljeutsläpp, bogsera andra fartyg och släcka bränder. KBV001 Poseidon har två systerfartyg stationerade längs med den svenska kusten. KBV 002 Triton finns på Gotland och KBV 003 Amfitrite ligger i Karlskrona.

Göteborgs kommun har föreslagit ett antal tänkbara platser för KBV 001 att ligga i framtiden. Men innan något är klart ska en upphandling genomföras där prislapparna för de olika alternativen presenteras. De platser som staden föreslår är följande:

Stanna kvar vid Frihamnen

Det kan finnas möjlighet att förlänga avtalet om kajplats i Frihamnen med sex månader i taget, beroende på hur länge utvecklingen av Frihamnsområdet försenas.

Före detta Cityvarvet

Enligt Göteborgs stad hade gamla Cityvarvet uppfyllt alla krav som Kustbevakningen har men området är för tillfället belagt med nyttjandeförbud eftersom botten måste saneras efter alla år med varvsverksamhet.

Stena Lines kajer

Stenas kajer på älvens södra sida skulle kunna uppfylla Kustbevakningens krav, enligt Göteborgs stad. Men alternativet kräver att Kustbevakningen tecknar avtal med Stena.

Hamnen i Fiskebäck

Fiskarna i Fiskebäck vill att hamnen muddras för att kunna ta emot större fartyg. Frågan ska avgöras i kommunfullmäktige i höst. Om så sker skulle även KBV001 kunna få plats där men någon tidsplan för det finns inte i dagsläget. Under onsdagen fattade kommunstyrelsen ett positivt beslut om muddring. Frågan ska nu vidare till kommunfullmäktige.

Fakta: KBV001 Poseidon

Poseidon och systerfartygen byggdes vid Damen Shipyard i Rumänien. Fartygen levererades till Kustbevakningen 2009 och 2010.

Fartygen har flera användningsområden och kan bland annat bogsera tankfartyg på 150 000 ton i storm. KBV001 har också använts i räddningsinsatser på Medelhavet inom Frontex, EU:s gemensamma gräns- och kustbevakningsinsats. Under tre månader 2015 genomförde KBV001 22 räddningsinsatser och räddade totalt 5 295 personer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.