Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Politisk strid om vägen till Hovås

Kommunstyrelsen vill vända sig till Trafikverket för att trycka på för förbättrad framkomlighet på väg 158. Något V och MP röstade emot.
– Det är lustigt att frågan väcks samma vecka som det framkommer att en oproportionerligt stor andel av kommunstyrelsens ledamöter bor i Hovås, säger Daniel Bernmar, kommunalråd (V).

På onsdagen röstade kommunstyrelsen ja till förslaget att bjuda in Trafikverket till kommunstyrelsen för att se till att framkomligheten på väg 158 förbättras. Trafikverket håller just nu på att bredda vägen för att lägga till ett busskörfält, men i ett gemensamt yrkande pekar allianspartierna samt S och D på att det inte kommer förbättra situationen för bilisterna.

Samtliga partier utom V och MP ställde sig bakom förslaget, vilket innebär att Trafikverket kommer att bjudas in så att man får till stånd en diskussion om tänkbara lösningsförslag.

Ingen fråga för kommunstyrelsen

Daniel Bernmar, kommunalråd (V), menar att frågan aldrig borde tagits upp i kommunstyrelsen överhuvudtaget. Han ser ett samband med tidningen GT:s rapportering i veckan, om att 5 av kommunstyrelsens 18 ledamöter bor just i Hovås.

– Samma vecka som den artikeln kom så lägger de ett yrkande om att det måste bli bättre kommunikationer just i Hovås. Jag tänker att det måste bli bättre kommunikationer i första hand till Angered och Biskopsgården där fulla spårvagnar skapar ett väldigt problem, särskilt nu i coronatider, säger han.

Du ser ett samband?

– Ingen aning, men det är lustigt att den väcks samma vecka som det framkommer att en oproportionerligt stor andel av kommunstyrelsens ledamöter bor i Hovås. Och att fler ska få åka i kollektivtrafikfilen – och därmed försämra för kollektivtrafiken – kanske inte är rätt fråga att driva. Och framförallt är det inte en fråga för kommunstyrelsen.

Miljöpartiet har även tidigare lyft fram den här aspekten. I slutet av förra mandatperioden skrev Emmali Jansson, som då var ordförande i byggnadsnämnden, en debattartikel där hon anklagade alliansen för att visa ”ett totalt ointresse” för stadens utsatta områden och i första hand engagera sig för centrala staden och ”de rika villaområdena längs kusten”.

”Det handlar om ett trafikproblem”

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) tycker inte att det är det minsta konstigt att frågan om 158:an kommer upp i kommunstyrelsen.

– Jag tror inte att det har så mycket att göra med vilka som bor i Hovås, utan jag tror mer att det handlar om att vi har ett trafikproblem på samma sätt som vi har ett trafikproblem på 155 till Torslanda och Öckerö. Den frågan har också varit uppe i kommunstyrelsen, säger han.

Demokraternas kommunalråd Martin Wannholt säger att det till och med är så att kommunstyrelsen måste ta i frågan, eftersom kommunstyrelsen sitter med i styrgruppen för det Västsvenska paketet.

I det här fallet handlar det också om att se till att tidigare löften infrias.

– Vi fick med oss alla i detaljplanearbetet om Nya Hovås, utan ett enda överklagande. I hela den demokratiska processen med samråd har det utlovats ett extra körfält för att de redan långa bil och bussköerna ska försvinna. Nu vill vi värna att staden står för givna löften – men för MP och V är det viktigare att polarisera mot goda skattebetalare, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.