Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/5

Politikerna överens: Linbaneprojektet avbryts

Hela trafiknämnden står nu bakom förslag att avbryta arbetet med linbanan. Beskedet innebär spiken i kistan för prestigeprojektet som ursprungligen skulle stå klart till jubileumsåret 2021.
– Det är inte realistiska lösningar, som det dessutom inte finns ekonomi för, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden.

På torsdagen ska trafiknämnden avgöra linbaneprojektets framtid. Men redan nu står det klart att mötet kommer att innebära spiken i kistan för projektet.

Alliansen, V och MP samt S och D kommer på torsdagen att lägga tre separata förslag om att avsluta projektet.

– Linbanan uppfyller inte kollektivtrafiksyftet och är alldeles för dyr i dagsläget, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden.

LÄS MER: Linbanecirkusen har förvärrat stadens problem

Det enda alternativet som kommer nära att fylla resandebehovet är alternativet med fyra stationer. Det har prislapp på mellan 2,8-3,1 miljarder kronor och dagens budget ligger på 1,1 miljoner kronor.

– Det alternativet skulle kosta alldeles för mycket och har stora osäkerhetsfaktorer, säger Toni Orsulic.

Även med hjälp av försäljning av byggrätter och extern finansiering hade pengarna inte räckt, till konstaterar Karin Pleijel (MP), vice ordförande i trafiknämnden.

– Det är en alldeles för hög kostnad för staden att axla själv, säger hon.

Samtidigt konstaterar Pleijel att staden gjort "en väldigt dyr utredning" vars slutsiffra landat på 138 miljoner kronor.

LÄS MER: Linbanans väg – gick från Göteborgs prestigeprojekt till ekonomiskt praktfiasko

Inte nöjd med alternativet

D och S vill att kollektivtrafiken på kort sikt ska lösas med det förslag som Västtrafik presenterat som alternativ till linbanan. Det handlar om elhybridfärjor över älven mellan Lindholmen/Lundbystrand och Skeppsbron/Järntorget, samt elbussar mellan Lindholmen och Volvo Lundby.

Men Toni Orsulic menar att det inte är självklart att staden går vidare med alternativförslaget.

– Vi konstaterar att Västtrafiks lösning är en väldigt grund utredning och även de alternativen är väldigt kostsamma, säger han.

Han får medhåll av MP som inte heller är nöjda med alternativförslaget

– Den löser inte behoven på ett bra sätt, säger Karin Pleijel.

S och D föreslår att staden nu tillsätter ett antal utredningar. Blandat annat vill partierna se om det går att påskynda bygget av Lindholmsförbindelsen som ska byggas om först tio år. Där ska en spårväg via tunnel eller bro går mellan Stigberget och Lindholmen.

– Det är en kombination av åtgärder, det handlar både om att kunna ta sig över älven men också att binda ihop Lindholmen och Volvo Lundby, säger Henrik Munck (D), ledamot i trafiknämnden.

LÄS MER: Linbanans skenande kostnader upptäcktes redan 2018 – ändå larmades politiker först i våras

Fortsatta samtal om ny kollektivtrafik

Toni Orsulic ser inte alternativet om att snabba på Lindholmsförbindelsen som särskilt realistisk.

– Lindholmsförbindelsen går inte att få snabbare än 2035, det har tjänstemännen varit tydliga med. Snabbar man på den så börjar man skära i kanterna, säger han.

Trafiknämndens ordförande menar att det viktiga nu är att Göteborgs stad sätter sig ner med Västra Götalandsregionen och kommer överens om en gemensam väg framåt. Först när samtliga inblandade parter är överens om ett alternativ bör processen går vidare till utredning.

– Vi ansvarar för infrastrukturen och regionen för kollektivtrafiken. Vi vill inte att Göteborgs stad tar på sig kostnader för kollektivtrafik, säger han.

Upplever du att kommunikationen brustit?

– Staden har kört ett spår och regionen kört ett spår.

Dagens besked innebär också att den så kallade Sverigeförhandlingen, som innebär att staten går in med 270 miljoner kronor, behöver omförhandlas.

FAKTA: S och D vill utreda följande saker

• Skynda på bygget av bro eller tunnel för kollektivtrafik mellan Lindholmen och Stigberget. Projektet, kallad Lindholmsförbindelsen, ska egentligen börja byggas om ungefär tio år. Hur mycket projektet kan tidigareläggas är oklart.

• Stadsbana (snabbare variant av spårvagn) i Lindholmsallén

• Utredning av Gropegårdslänken för spårvagn och/eller buss. Det innebär spårväg på Gropegårdsgatan som förbinder Länsmansgården och Norra Älvstranden. Den tidigare bedömningen har varit att en sådan länk kan bli aktuell först efter 2035.

• D och S vill även att möjligheten att köra buss på den planerade gång- och cykelbro över älven utreds. Sedan tidigare pågår ett projekt inom trafikkontoret för att hitta lämpliga placeringar för en gång- och cykelbro. Den tidigare bedömningen har varit att en sådan bro skulle kunna vara på plats någon gång i mitten eller slutet av 20-talet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.