Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Till hjälp. Natasja Jovic stannar till vid Marie Thegerström som på uppdrag av Trafikverket ska hindra att någon skadas av trafiken när de genar över fontänen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

POLITIKER: Vi fick ingen information om vattenspelet

Trafiknämnden fattade beslutet, utan att veta detaljerna om vattenspelet. – Vi fick informationen på samma sätt som göteborgarna – genom tidningen, säger Axel Josefson (M).

Vattenspelet på Götaplatsen väcker diskussioner – även bland politikerna som är ansvariga för beslutet. I trafiknämnden ställer sig flera ledamöter frågan: varför får vi inte veta vad det är vi fattar beslut om?
– När vi ser i backspegeln så har nämnden inte varit informerad om det projekt som pågått. Och det är inte bra, säger Axel Josefsson.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se


Ni har finansierat, men inte vetat vad som pågick?
– Nej, precis så har det varit.

Det var i oktober förra året som trafiknämnden fattade beslut om investeringsbudget för det kommande året. Totalt var den på omkring 2 miljarder kronor. En av posterna handlade om upprustning av Avenyn.
– Men det var ju ingen i nämnden som visste i detalj vad det egentligen skulle innebära, säger Axel Josefson, som reserverade sig mot beslutet.

Situationen var inte ny för ledamöterna i trafiknämnden. Flera av dem har under åren reagerat på hur besluten fattas. Martin Wannholt, kommunalråd för Samverkande göteborgare, satt under förra mandatperioden i nämnden för Moderaterna. Han säger att problemet med ”en kultur där man varken förankrar uppåt till politiken eller nedåt mot medborgarna” har funnits på trafikkontoret länge, och politikerna försökt bryta upp den.

Han ger flera exempel – Husargatan, Mariaplan, tvärförbindelse i Torslanda – på ärenden som politikerna fick ”tvinga” upp i nämnden på hans tid och säger att han trodde att det blivit bättre.
– Och så kommer det här och då blir man väldigt bekymrad.

I en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) kräver han besked om hur beslutsgången sett ut. Sedan tidigare är det känt att upphandlingen startade tre månader före det att nämnden fattat beslut om finansiering.
– Hur kan man springa iväg och upphandla och köpa in konsult­timmar innan man ens har ett beslut på att pengarna finns tillgängliga? säger Martin Wannholt.

Även på den rödgröna sidan finns en viss irritation omkring upprustningen av Avenyn. I ett gemensamt yrkande från S, V och MP kräver man att tjänstemännen på trafikkontoret tar fram en ”detaljerad ekonomisk uppföljning”.

Trafiknämndens vice ordförande Henrik Munck (MP) reserverade sig också mot det beslut som fattades om investeringsbudget förra hösten. Och han har under en tid drivit på för att nämnden ska få en större insyn i detaljerna rent generellt.
– Framförallt för projekt över fem miljoner, och av viktigare karaktär, är det rimligt att trafiknämnden är mer aktivt med i beslutsfattandet – för nämnden är ytterst ansvarig, säger han.

På hans initiativ har trafikkontoret fått i uppdrag att ta fram ett nytt arbetssätt med tydligare riktlinjer för vilka ärenden som ska upp i nämnden och i vilket skede det ska ske.

Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) satt under gårdagen i ett möte med trafikkontorets ledning för att jobba med just den frågan.
– Av tradition har trafiknämnden inte varit inne i detaljer, så har det alltid varit. Nu håller vi på att ta fram en ny ordning och jag tycker att vi är på god väg med det, säger han.

Trafikdirektör Stefan Eglinger säger att det fanns ett övergripande underlag om upprustningen av Avenyn, men att det inte var särskilt detaljerat.
– Det hade vunnit på om vi haft en djupare dialog, och det är vi överens om, säger han.

Läs även: Vakter bevakar vattenspel

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.