Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När polisen kontrollerade 20 matbud på moped, fick 16 av dem underkänt. De saknade trafikförsäkring, förarbehörighet och en del klass 1-mopeder kördes på cykelbanan. Arkivbilder. Bild: TTbild
När polisen kontrollerade 20 matbud på moped, fick 16 av dem underkänt. De saknade trafikförsäkring, förarbehörighet och en del klass 1-mopeder kördes på cykelbanan. Arkivbilder. Bild: TTbild

Polisen kontrollerade matbud på moped

Nyligen kontrollerades mopedbud som kör ut hämtmat i centrala Göteborg i en riktad insats av trafikpolisen. Majoriteten av buden fick underkänt.
– Vanligaste bristen var avsaknad av trafikförsäkring, säger Martin Petersson vid trafikpolisen.

I lördags genomförde trafikpolisen en större kontroll av matbud som kör ut hämtmat med moped i centrala Göteborg, något som GT tidigare rapporterat om. Detta efter att allmänheten klagat mycket på hur de framför sina fordon. Samma kontroll gjordes i höstas. Då var det stora brister på flera sätt hos buden. Vid den nya kontrollen hade inget förändrats.

Martin Petersson vid trafikpolisen berättar att 20 matbud, som körde för matleverantörerna UberEats och Foodora, kontrollerades på lördagskvällen på flera platser. 16 av dem blev underkända.

Mopedförarna körde klass 1- och klass 2-mopeder. Klass 2 får köras på cykelbanan, men klass 1 får bara köras på vägen.

– Vanligaste bristen var avsaknad av trafikförsäkring, vissa saknade förarbehörighet för att köra en klass 2-moped, samt att klass 1-mopeder framfördes på cykelbanan, säger Martin Petersson.

LÄS MER: Matbud på mopeder körde på trottoarer och saknade körkort

Vilseledda av sina företag

Något som förvånade honom var att förarna sa att de blivit vilseledda av sina företag. Att de behöver varken trafikförsäkring eller förarbevis.

– Det borde vara ett arbetsmiljöansvar att kontrollera och ge dem rätt förutsättningar till sina anställda. Hade det varit någon enstaka förare som sa så, då hade jag inte reagerat men när det var i princip alla, är det något systemfel.

Fick någon böter?

– När ingen har en trafikförsäkring får de 500 kronor i böter på plats. För de som ägnar sig åt olovlig körning är det dagsböter som utfärdas av åklagare.

Martin Petersson undrar när dessa problem med mopedbuden kommer att avta, för polisen att fortsätta kontrollerna till de ser en förbättring. Han tycker det ligger på företagen att informera sina förare om vilka regler som gäller.

– Många är utrikesfödda, då kan jag förstå att det är svårt med den svenska lagstiftningen. Därför borde företagen ta mer ansvar.

Foodoras svar

Så här svarar Foodora i en skriftlig kommentar:

”Det har inte kommit till vår kännedom att några av Foodoras anställa har underkänts och polisen har inte heller varit i kontakt med oss om ärendet”, skriver John Denbratt som är operativ chef på Foodora.

När polisen gjorde en liknande kontroll för snart ett år sedan var resultatet likadant.

”Det stämmer att polisen gjorde kontroll förra året, dock underkändes inga av Foodoras anställda.”

John Denbratt är operativ chef på Foodora. Bild: Foodora
John Denbratt är operativ chef på Foodora. Bild: Foodora

Företaget skriver att de kontrollerar att buden har rätt dokumentation för att köra den mopedklass de använder. Men även att de har rätt trafikförsäkring.

”När dokumenten bekräftas genomför vi även ett arbetsprov, det vill säga att våra rekryteringsansvariga följer rekryterna i trafiken så vi kan se att trafikregler följs, då säkerhet för våra anställda och andra trafikanter är av yttersta vikt.

Vi anställer inte människor som bryter mot trafikregler, saknar arbetstillstånd eller förarbevis. Vi har självklart som krav att alla våra anställda ska följa de lagar som råder.”

Majoriteten av buden som fick underkänt, sa att de blivit vilseledda av sin företag och fått veta att de varken behövde en trafikförsäkring eller ett förarbevis. Vad är er kommentar till det?

”Samtliga anställda får en utbildning vid anställning och vi har som krav att trafikregler följs för fortsatt anställning i Foodora.”

Uber Eats

Så här svarar Henrik Berglin, som är Sverigechef för Uber Eats, i en skriftlig kommentar:

”För att förklara hur vår affärsmodell ser ut, så är de leveranspartners som använder Uber Eats plattform antingen anställda av ett leveransföretag eller driver sitt eget leveransföretag.

Alla leveranspartners som använder Uber Eats app är genom juridiskt bindande avtal skyldiga att följa alla gällande lagar och regler, inklusive trafikregler. Om en leveranspartner ansöker för att genomföra leveranser med ett motorfordon, som en moped eller en bil, så säkerställer vi även att de har en giltig trafikförsäkring för sitt fordon.

Eftersom att det är av högsta prioritet för oss att de leveranspartners som använder vår app är försäkrade, så omfattas alla leveranspartners också automatiskt av vår partnerförsäkring via Axa, som bland annat inbegriper ersättning vid personskada.

Angående den specifika situationen i Göteborg, så har det inte kommit till vår kännedom att några av de berörda kurirerna är leveranspartners som använder Uber Eats app”.

LÄS MER: Så ska pant på matlådor och take away-förpackningar minska plasten

LÄS MER: Ikeas plan: Hemkörning av mat

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.