Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/1

Planerna på linbanan kan bli årets värsta slöseri

De nu avbrutna planerna på att bygga linbanan över Göta älv kan utses till årets värsta slöseri med skattebetalarnas pengar. Bakom nomineringen står Slöseriombudsmannen.

Prestigeprojektet skulle stå klart till jubileumsåret 2021. Men efter fördyring på fördyring valde en enig trafiknämnd att avbryta projektet.

Nu kan Göteborgsprojektet utses till "Årets värsta slöseri 2019".

Planerna på linbanan över älven är en av tio nominerade till årets värsta slöseri med skattebetalarnas pengar. Bakom listan står Slöseriombudsmannen, som organisationen Skattebetalarnas förening står bakom.

– Det är ett roligt exempel på hur politikerna har tokiga drömmar om vad de kan göra med skattepengarna, säger Johan Gustafsson, Slöseriombudsmannen.

Johan Gustafsson, Slöseriombudsmannen. Bild: Foto: Privat
Johan Gustafsson, Slöseriombudsmannen. Bild: Foto: Privat

Han säger att det finns många exempel på när Göteborg lagt pengar på tokiga projekt och att linbanan såg ut att bli ett sånt innan det stoppades i sista stund.

– Men bara utredningen har kostat 138 miljoner kronor. Pengarna hade kunnat användas till välfärd för göteborgarna.

LÄS MER: Linbanans väg – gick från Göteborgs prestigeprojekt till ekonomiskt praktfiasko

Projektet, som från början var kom in som ett önskemål om vad göteborgarna ville se till stadens 400-årsjubileum, har kantats av fördyringar innan politikerna till sist valde att slopa planerna.

2019 kunde trafikkontoret visa att kostnaden ökat från 1,1 miljard över fyra miljarder kronor.

Som GP har kunnat berätta upptäckte trafikkontoret redan sommaren 2018 att linbanans kostnader skenade.

I november valde en enig trafiknämnd att avbryta projektet. Men utredningskostnaderna på 138 miljoner kronor är redan använda och behovet av kollektivtrafik återstår att lösa.

LÄS MER: Politikerna överens: Linbaneprojektet avbryts

Såhär lyder Slöseriombudsmannens motivering:

"Göteborg drömde om en linbana över Göta älv till en kostnad av 1,1 miljarder. Men en utredning visade att linbanan skulle kosta fyra miljarder – över fyra gånger mer än den beräknade samhällsnyttan.

Efter ytterligare utredningar drog politikerna till slut i nödbromsen. Bara kostnaden för utredningarna blev 138 miljoner kronor, pengar som hade kunnat göra större nytta om de använts till någonting annat."

Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande. Bild: Robin Aron
Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande. Bild: Robin Aron

Toni Orsulic (M) är ordförande i trafiknämnden.

– Det är ju tråkigt att få en sådan nominering.

Han säger att utredningskostnaderna inte på något sätt hade varit chockerande om de hade valt att gå vidare med planerna.

Var det tokigt att alls utreda linbanan?

– Det vet jag inte om det var, då skulle man aldrig titta på några infrastrukturprojekt. Sedan kan man ha åsikter om hur processen skötts på vägen dit. Jag tror att vi har tagit väldigt stor lärdom av detta, säger Toni Orsulic.

Johan Gustafsson, Slöseriombudsmannen, berättar att målet med listan är att prata om slöseriet så att skattepengar går till rätt saker och används på rätt sätt.

– Många exempel på listan är kommuner som försöker sätta sig på kartan. Det här är ett försök att sätta slöseriet på kartan, slöseriet trivs bäst när man inte pratar om det.

De tio nominerade

Här är de tio nominerade och Slöseriombudsmannens motiveringar:

Bild: Stina Stjernkvist/TT
Bild: Stina Stjernkvist/TT

1. Jobbtjänsten som inte får användas

<div>"Arbetsf&ouml;rmedlingens cv-tj&auml;nst jobbskills kostade 125 miljoner och skulle hj&auml;lpa asyls&ouml;kande till jobb. Tj&auml;nsten stoppades n&auml;r SVT avsl&ouml;jade att den br&ouml;t mot sekretesslagen, men den &aring;terlanserades senare med kraftiga begr&auml;nsningar. Arbetsf&ouml;rmedlingen avr&aring;der dock asyls&ouml;kande fr&aring;n att faktiskt anv&auml;nda tj&auml;nsten. Och nu visar det sig allts&aring; att man inte ens f&aring;r ta reda p&aring; hur m&aring;nga som anv&auml;nder den.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>&ndash; Vi f&aring;r inte ta ut information ur systemet. D&auml;rf&ouml;r kan vi inte heller ta ut statistik, f&ouml;rklarade Arbetsf&ouml;rmedlingens r&auml;ttschef Anna Middelman f&ouml;r SVT."</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Det kanske inte ens &auml;r n&aring;gon som anv&auml;nder jobbskills?</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild: TT</div>

2. Tusentals tyska charterturister

<div>"Region &Ouml;rebro satsade tv&aring; miljoner kronor p&aring; att flyga in tusentals tyska charterturister fr&aring;n Düsseldorf. Tanken var att st&ouml;tta flyglinjen i tre &aring;r och sedan skulle den flyga f&ouml;r egen maskin.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Men det kom inte s&aring; m&aring;nga turister som man r&auml;knat med. Den f&ouml;rsta sommaren landade bara sex halvfulla plan fr&aring;n Tyskland p&aring; &Ouml;rebro Airport.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>I somras drog regionen i n&ouml;dbromsen och flygningarna st&auml;lldes in. D&aring; hade man hunnit betala ut omkring en miljon kronor till turistsatsningen."</div>
<div>Bild: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trafikledartorbet%C3%96rebro.JPG">Janee/Wikimediacommons</a></div>
Bild: Stina Stjernkvist/TT
Bild: Stina Stjernkvist/TT

3. Sveriges dyraste elkabel utan ledning

<div>"Likstr&ouml;msl&auml;nken mellan J&ouml;nk&ouml;ping och H&ouml;rby &auml;r en av de st&ouml;rsta investeringarna n&aring;gonsin i eln&auml;tet och har kostat sju miljarder kronor. Trots att l&auml;nken st&aring;tt klar i fyra &aring;r har den inte kunnat tas i drift. Svenska kraftn&auml;t har f&aring;tt skjuta upp starten 20 g&aring;nger, n&aring;got kvartal i taget.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Nu s&auml;ger man att elledningen inte kan tas i drift f&ouml;rr&auml;n tidigast i oktober 2020. Varf&ouml;r? Elledningen &auml;r &rdquo;komplicerad&rdquo;, men det beror till st&ouml;rsta delen p&aring; en underm&aring;lig upphandling.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Samtidigt vill regeringen bygga fler vindkraftverk f&ouml;r att t&auml;cka upp elbristen. Till vilken nytta om str&ouml;mmen &auml;nd&aring; inte kommer fram?"</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild: TT</div>
Bild: Simon Cudby
Bild: Simon Cudby

4. Crosshallen i Tierp

<div>"Tierp skulle bli ett nav f&ouml;r motorsport och l&aring;nade 20 miljoner f&ouml;r att bygga Nordens st&ouml;rsta crosshall. Nu st&aring;r hallen &ouml;de, helt oanv&auml;nd. Varje dag kostar driften av den pengar, cirka en halv miljon kronor om &aring;ret.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Samtidigt saknar kommunen pengar f&ouml;r att renovera ett &auml;ldreboende och bygga nya f&ouml;rskolor. Ett sparf&ouml;rslag &auml;r att sl&auml;cka ner tv&aring; tusen lyktstolpar.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Men crosshallen har inget med den d&aring;liga ekonomin att g&ouml;ra, menar det ansvariga kommunalr&aring;det &ndash; den k&ouml;ptes ju f&ouml;r l&aring;nade pengar."</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild: TT</div>
Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

5. Svensk klimatpolitik

<div>"Anslagen till klimatpolitiken har mer &auml;n f&ouml;rdubblats de senaste &aring;ren samtidigt som utsl&auml;ppen i princip har slutat minska. F&ouml;rra &aring;ret &ouml;kade utsl&auml;ppen till och med.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Riksrevisionen har d&ouml;mt ut m&aring;nga av regeringens storsatsningar som klimatklivet, st&ouml;det till elbilar och solelsst&ouml;det. Samtidigt g&aring;r var tredje milj&ouml;bil som s&auml;ljs i Sverige med milj&ouml;bilsbonus p&aring; export till Norge inom bara n&aring;got &aring;r.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Att satsa s&aring; mycket pengar p&aring; bidrag till elcyklar, st&ouml;d till solel eller varf&ouml;r inte klimat&aring;ngestterapi n&auml;r det finns andra &aring;tg&auml;rder som hade gjort st&ouml;rre nytta f&ouml;r klimatet kan inte klassas som n&aring;gonting annat &auml;n sl&ouml;seri."</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild: TT</div>
Bild: HASSE HOLMBERG
Bild: HASSE HOLMBERG

6. Konst för daggmaskar

<div>"En miljon till konst f&ouml;r daggmaskar, f&aring;glar och svampar p&aring; Konsthall Norra Kvarken i Nordmaling. Ja, du l&auml;ste r&auml;tt.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Det &auml;r den statliga myndigheten Konstn&auml;rsn&auml;mnden som beviljat pengarna. I projektet ska fyra konstn&auml;rer bjudas in &rdquo;med uppgift att g&ouml;ra konst d&auml;r dessa livsformer &auml;r mottagare och m&aring;l f&ouml;r den konstn&auml;rliga insatsen. Det &auml;r maskarna och f&aring;glarna som ska m&ouml;ta konsten&rdquo; som det stod i ans&ouml;kan till Konstn&auml;rsn&auml;mnden."</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild: TT</div>
Bild: Stefan Berg
Bild: Stefan Berg

7. Tio miljoner för att flytta ett ord

<div>"F&ouml;r att matcha resten av Regionsverige ska V&auml;stra G&ouml;talandsregionen bli Region V&auml;stra G&ouml;taland 2021. Byte av loggan p&aring; skyltar, produkter och textilier ber&auml;knas kosta uppemot tio miljoner kronor.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Erik Lagersten som &auml;r kommunikationsdirekt&ouml;r p&aring; regionen f&ouml;rklarade i GT att &rdquo;det viktigaste och avg&ouml;rande sk&auml;let &auml;r demokratiaspekten&rdquo;.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>N&auml;r de andra regionerna inleder sitt namn med ordet region m&aring;ste V&auml;stra G&ouml;taland ocks&aring; g&ouml;ra det f&ouml;r att medborgarna ska f&ouml;rst&aring; att V&auml;stra G&ouml;talandsregionen &auml;r en region som alla andra."</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild: Stefan Berg</div>

8. Utredde linbana för 138 miljoner

<div>G&ouml;teborg dr&ouml;mde om en linbana &ouml;ver G&ouml;ta &auml;lv till en kostnad av 1,1 miljarder.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Men en utredning visade att linbanan skulle kosta fyra miljarder &ndash; &ouml;ver fyra g&aring;nger mer &auml;n den ber&auml;knade samh&auml;llsnyttan. Efter ytterligare utredningar drog politikerna till slut i n&ouml;dbromsen.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bara kostnaden f&ouml;r utredningarna blev 138 miljoner kronor, pengar som hade kunnat g&ouml;ra st&ouml;rre nytta om de anv&auml;nts till n&aring;gonting annat.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild: G&ouml;teborgs Stad</div>
Bild: Helena Landstedt/TT
Bild: Helena Landstedt/TT

9. Skateboardsamordning i Malmö

<div>"Malm&ouml; har en skateboardsamordnare anst&auml;lld p&aring; gatukontoret. Skateboardsamordnaren ska hj&auml;lpa till att g&ouml;ra Malm&ouml; mer skateboardv&auml;nligt och anordna skateboardevenemang.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Med jobbet kommer en budget p&aring; 2,5 miljoner f&ouml;r jippon. V&auml;rldsunikt p&aring;st&aring;r SVT.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Samtidigt tar Malm&ouml; emot &ouml;ver fem miljarder i bidrag fr&aring;n andra kommuner varje &aring;r."</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild:TT</div>
Bild: GUSTAV SJÖHOLM/TT
Bild: GUSTAV SJÖHOLM/TT

10. Flög omväg för att komma till tågmöte

<div>"N&auml;r regionstyrelsens ordf&ouml;rande i Norrbotten Kenneth Backg&aring;rd (sjukv&aring;rdspartiet) skulle till Norrt&aring;gs styrelsem&ouml;te i Ume&aring; tog han flyget fr&aring;n Lule&aring;, med mellanlandning p&aring; Arlanda.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Resan gick marginellt snabbare &auml;n om han hade tagit t&aring;get, men kostade 20 g&aring;nger mer.</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Tidigare i &aring;r uppm&auml;rksammades regionr&aring;det d&aring; han skickade notan p&aring; 100 000 kronor f&ouml;r tv&aring; v&auml;rstingdatorer till skattebetalarna, trots att han redan hade f&aring;tt ny dator och surfplatta av regionen. Han f&ouml;rklarade det d&aring; med att han som politiker var tvungen att &rdquo;vara st&auml;ndigt uppkopplad&rdquo;."</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Bild:TT</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>K&auml;lla: <a href="https://skattebetalarna.se/arets-varsta-sloseri-2019/">Skattebetalarna</a></div>

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.