Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/5

Personalen på Svaleboskogens äldreboende har fått nog

Efter att färdtjänsten blivit sen upp till 45 minuter när de boende på äldreboendet behöver färdtjänst, vill två av de boende inte åka någonstans längre. – De orkar inte mer, det är för mycket oro och stress. Det här funkar inte, säger Marzieh Kazemnaghash.

Det är tomt i korridorerna på äldreboendet Svaleboskogens avdelning Berget. Några boende är på sina rum, medan andra är ute för att dricka kaffe i solen eller är med på någon av förmiddagens aktiviteter. Foton från utflykter till restauranger, havet och andra platser hänger på en vägg. Bilderna har undersköterskan Marzieh Kazemnaghash, som även är ansvarig för utflykterna, satt upp. Men hon har börjat tröttna på förseningarna när de behöver åka någonstans.

– Varje gång som jag beställer färdtjänst så är de 20-30 minuter sena. Förra veckan skulle vi göra en utflykt till Askims handikappsbad. Då kom bara två av tre beställda bussar. De som inte fick plats fick vänta i 45 minuter på den tredje bussen. Sedan blev de 25 minuter sena när de skulle köra oss tillbaka. Det har varit såhär i flera år, och det funkar inte, säger Marzieh Kazemnaghash.

Vi sitter vid ett bord i ett av de stora rummen mellan två korridorer, och snart kommer Sven Hjelmström ut från sitt rum och sätter sig bredvid oss. Han är 96 år och har bott på hemmet sedan 2014, och han brukar följa med på utflykterna som Marzieh anordnar. Lika många gånger som han följt med på utflykterna, lika många gånger har han fått stå ute och vänta på skjuts både dit och hem.

– Det blir till att vänta när vi är på utflykt. Jag har lärt mig att finna mig i det, säger Sven Hjelmström.

"Det måste fungera bättre"

Men enligt Marzieh Kazemnaghash är det inte alla som har tålamod eller ork att vänta på färdtjänsten längre.
 
– Två personer på min avdelning vill inte längre åka med på utflykterna. De orkar helt enkelt inte vänta så länge. De blir oroliga och stressade och undrar om de ens kommer att kunna komma tillbaka hit när de är ute. När jag bokat bord på restaurang för alla, så har vi ändå fått äta var för sig i grupper eftersom alla bokade bussar inte kommer samtidigt, säger Marzieh Kazemnaghash.

Hennes bild av hur förseningar stressar de äldre på boendet delas av flera i personalen. Amarice Lehmann jobbar på äldreboendets demensavdelning.
 
– När våra patienter ska på en läkarundersökning så kan de behöva ta sin lugnande medicin innan. Men när sjukresan blir sen, och läkarbesöket skjuts upp en stund, så hinner medicinen ibland sluta verka innan patienterna är klara hos läkaren. Det kan bli upprörande för patienten och svårt för oss, säger hon.

Josef Bagheri, som jobbar på en annan av avdelningarna på äldreboendet håller med.

– Det måste fungera bättre. Vad det än beror på så måste systemet fungera bättre. Jag vill inte peka ut någon, vi vill bara att det ska fungera, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.