Personal larmar om medicinhantering

ANNONS
|

- Det är den största svikten i patientsäkerhet jag upplevt under min karriär. Om människor inte redan dött är det bara en tidsfråga innan de gör det.

Anna Holst, läkare vid Backa vårdcentral är djupt upprörd över hur regionens nya leverantör av dosförpackade läkemedel sköter uppdraget.

- Jag har haft mellan tio och femton patienter under sommaren som blivit lidande.

I våras vann Apotekstjänst upphandlingen som regionerna Halland och Västra Götaland gjorde för 44 000 patienters räkning. Det privata företaget tog på sig att göra jobbet för bara en tredjedel av priset mot tidigare monopolföretaget Apoteket AB.

Det fanns en hake. Apotekstjänst hade ingen kunskap om medicinhantering. Bolaget hade tidigare sysslat med distribution av videofilmer.

ANNONS

Men det nya avtalet beräknas spara upp till 60 miljoner på ett år enbart för sjukvården i Västra Götaland.

Sommaren blev kaosartad med stora inkörningsproblem som tidningen Hallandsposten berättade om. Avvikelser och patientrisker anmäldes till Läkemedelsverket.

I början av augusti hamnade Apotekstjänst i likviditetskris. För att undvika kaos tog regionerna Västra Götaland och Halland beslutet att förskottsbetala för leveranserna.

25 miljoner kronor betalades från skattemedel till ett företag som var på väg att hamna på obestånd. Lånet granskas nu av Konkurrensverket.

Men de allvarligaste problemen är att rutinerna ändrats så att svårt sjuka människor riskerar att bli helt utan medicin – utan att någon upptäcker det, menar Anna Holst.

- Tidigare skickades alltid påminnelse vid två tillfällen när ett recept var på väg att gå ut. Förnyades det ändå inte, ringde alltid någon upp och frågade om patienten verkligen skulle sluta med livsviktig medicin.

Men nu förväntas dementa patienter eller vårdpersonal själva granska långa listor med liten text för att se hur länge receptet gäller.

- Plötsligt var det tomt i påsarna utan att någon noterade det. Några viktiga hjärttabletter kunde försvinna mitt i en rulle. Det är en stor risk för att människor blir svårt sjuka.

I Halland har det redan inträffat.

ANNONS

- Vi har redan haft en patient som blivit sjuk på grund av det här, som vi vet om, berättar Eva Karin-Karin Stenberg, medicinskt ansvarig sjuksköterska på hemvårdsförvaltningen i Halmstad.

Det var ett recept på en vätskedrivande tablett som löpte ut utan att patienten upptäckte det eller att vårdgivaren varnades.

- Efter en vecka fick patienten andningssvårigheter och bröstsmärtor och var tvungen att uppsöka sjukhus.

Västra Götalandsregionens projektledare Christian Lindberg blir överraskad när GP berättar om problemen.

- Jag är väl medveten om att det funnits problem till för några veckor sedan. Men nu rullar det på relativt bra. Jag får ytterst få synpunkter från verksamheterna. Leveranserna kommer enligt plan.

Men i Halmstad har hemvården hela sommaren kontrollerat alla patienters recept mot leveranserna från Apotekstjänst. De vårdansvariga hittar fortfarande för många fel i förpackningarna.

- Problemen är inte alls lösta. Vi lägger oerhört mycket tid för att få det att fungera. Vi måste förebygga den väldigt stora risken för patienterna, säger Eva-Karin Stenberg.

Apotekstjänsts ägare Gerard Versteegh kallar felen för försumbara.

- Vi har levererat långt över alla kvalitetsindex. Vi är nya och gör säkert våra misstag. Men det är också nya rutiner på andra sidan. Vi är ovana vid varandra.

ANNONS

Han tycker att det är konstigt att sjukvården i Halmstad kontrollerar varje receptpåse och hittar fel.

- Det låter helt otroligt. Vi har 99,97 procent rätt tabletter i påsarna. Men det finns personer som tycker att det absolut skall vara som förr.

Men om sättet ni gör det på har lett till att människor inte äter medicin på flera veckor är inte det allvarligt?

- Jag tror inte det finns någon som inte ätit medicin på flera veckor. I så fall är det ju läkaren som borde ändra sitt beteende.

ANNONS