Passagerare ingrep när man fick epilepsianfall

ANNONS
|

Det var på väg till jobbet på måndagsmorgonen som Emmi Hemlin var med om den dramatiska händelsen.

– Det började med att vi satt på pendeltåget och stannade till vid Gamlestan. Då ropades det ut att det var ändhållplatsen och att det skulle gå ersättningsbussar in till centralen, säger hon.

Då ska mannen ha blivit märkbart stressad. När passagerarna sedan gick ut från tåget till busshållplatsen hördes en hög duns.

– Då ligger han raklång där bussarna ska köra, och jag reagerar på att han inte försöker ta sig upp direkt, säger Emmi Hemlin.

En man som utger sig för att vara granne till mannen som har ramlat berättar för passagerarna att mannen har epilepsi. Då börjar passagerarna agera.

ANNONS

– Vi lägger honom i sidoläge. Jag håller hans huvud i mitt knä och han börjar blöda näsblod, väldigt mycket blod. En medresenär rullar ihop sin jacka som mannan får som kudde. Mannen vaknar till lite, försöker sätta sig upp. Då flyttas jackan och jag känner med händerna hur hans huvud är krossat.

Resenärerna har ropat till två informatörer från Västtrafik som står i närheten. En av dem pratar med ambulans i telefon.

– När jag känner mannens huvud med fingrarna ropar jag till informatören att ambulansen måste skynda sig. Sedan när väl ambulansen kommer så måste jag säga till informatörerna att vinka in ambulansen till oss så att de hittar.

Hur det har gått för mannen efter att ambulansen lämnade dem vet inte Emmi Hemlin. Men hon upplever att Västtrafiks informatörer hade kunnat göra mer.

– Jag tycker att de borde ha någon grundläggande första hjälpen-utbildning. Jag stod längst ifrån när han föll, men jag var ändå före dem framme hos mannen. Hade inte vi resenärer varit så pass rediga som vi var hade det kunna sluta betydligt värre, säger hon.

Men Gunilla Wicktor som är informatör på Västtrafik menar att Emmi Hemlins bild av vad som hände inte stämmer.

ANNONS

– Som jag har uppfattat det agerade informatören korrekt. Hon sprang fram till mannen så fort hon såg att någonting hade hänt och eftersom det redan var flera personer runt honom ställde hon sig bredvid och frågade om hon kunde hjälpa till, säger hon.

Gunilla Wicktor menar att det hade varit annorlunda om händelsen inträffat på ett av Västtrafiks fordon, men att en informatör inte har något ansvar för vad som händer vid hållplatsen.

– Man kan inte kräva att våra informatörer ska vara första hjälpen-utbildade. Deras uppdrag är att informera resenärer om bussbyten och tidtabeller. Våra busschaufförer är utbildade i hjärt- och lungräddning och hade det hänt på ett av våra fordon så hade chauffören kunnat hantera situationen, säger Gunilla Wicktor.

– Vår informatör blev precis lika chockad som resenärerna på plats och jag tycker inte att kritiken är befogad, hon gjorde allt hon kunde, säger hon.

ANNONS