Parkeringen vid centralstationen kritiseras.
Parkeringen vid centralstationen kritiseras. Bild: Stefan Berg

Parkeringsbolaget tar betalt – utan att man parkerar

Det nya parkeringssystemet vid Nils Ericson-terminalen registrerar alla bilar som rör sig på parkeringen. Vistas en bil på området i mer än några minuter tvingas föraren betala – oavsett om den parkerat eller inte.
– Det verkar rätt konstigt, säger Matti Skogerstrand som kritiserar det nya systemet.

ANNONS

GP har tidigare skrivit om att flera personer har reagerat kring det nya parkeringssystemet som införts vid Nils Ericson-terminalen vid Göteborgs centralstation.

Parkeringen lyder under bolaget Apcoas regi och man använder sig av ett system där kameror fotar bilarnas registreringsskyltar vid in- och utfart. Bilisten behöver därför ingen biljett, utan man debiteras för tiden som registreras.

LÄS MER:Stort missnöje med parkering vid centralen

Matti Skogerstrand är en av dem som hört av sig till GP. Han berättar att han då och då besöker parkeringen för att lämna eller hämta upp någon vid tåget och att parkeringen ofta är full. Det är därför inte ovanligt att han kör runt en stund på området.

ANNONS

– Det jag motsätter mig är att man kan inte ta betalt för bilar som rör sig och utfärda en parkeringsavgift. Här är man helt omedveten att man kommer få en avgift när man kör runt, när man inte ens parkerar. Det verkar rätt konstigt, säger han.

Matti Skogerstrand tycker att det nya parkeringssytemet vid Nils Ericson-terminalen är märkligt.
Matti Skogerstrand tycker att det nya parkeringssytemet vid Nils Ericson-terminalen är märkligt. Bild: Privat

Han menar att det är skillnad när det handlar om till exempel ett parkeringshus. Dels är det tydligare att det kostar att köra in i byggnaden, dels är ett parkeringshus ofta så stort att man i de flesta fall hittar en ledig parkeringsplats.

– I förlängningen kan man dra paralleller till att om det här är tillåtet så skulle man kunna börja ta ut avgifter om man kör in på en privat väg. Då kan hela svenska folket som har privata vägar ta betalt och kalla området för parkering, säger Matti Skogerstrand.

"Tio minuter är tillräckligt"

När GP skrev om parkeringen nyligen uppgav Jernhusen, som äger marken där parkeringen ligger, att man tillsammans med Apcoa beslutat att förlänga den kostnadsfria tiden temporärt till 15 minuter. Men att det i fortsättningen ska vara fem minuter.

Samtidigt skriver Fredrik Westergård, pressansvarig på Apcoa, i ett mejl till GP att kunder vid parkeringen nu erbjuds tio minuters gratis parkeringstid, därefter gäller avgift.

ANNONS

"Tidigare var det avgift direkt. Med detta system blir det inte heller någon kontrollavgift, parkeringsbot, om man inte betalat, vilket är bra för parkeringskunden."

Enligt svenska parkeringsregler innefattar parkering att du stannar din bil och sitter kvar i fordonet. Men med undantag för vissa tillfällen, ett av dem är om du stannat för att släppa av eller plocka upp någon.

På frågan om man blir debiterad för parkering om man man till exempel åker runt på området och letar efter en ledig plats svarar Fredrik Westergård följande:

"De flesta system med kameror som registrerar in- och utfart har en gratisperiod, så också vi. Vi har i vår analys av trafikflödena bedömt att tio minuter är en tillräcklig tid för kunden att finna en parkeringsplats, och gör regelbundet analyser av trafiksituation och hur många parkeringsplatser som finns lediga."

Uppskattar smidigheten

Enligt Apcoa är bakgrunden till det nya systemet att många parkeringsplatser försvunnit till följd av byggstarten av Västlänken och att de parkeringsplatser som finns kvar därför måste användas så effektivt som möjligt.

"Tidigare har många bilar tyvärr uppehållit sig på Göteborgs Centralstation utan att vara resenärer och därmed tagit platser från resenärer.", skriver Fredrik Westergård och fortsätter:

"De kunder jag har pratat med har uppskattat smidigheten, och att risken för att få P-böter om man missar tiden eller är försenad har försvunnit. Många känner också igen parkeringssystemet från andra platser."

ANNONS

Läs mer: Jörgen fick p-nota på 3000 – utan att parkera

ANNONS