Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Paolo Roberto: Så håller du formen i julhelgen

Julen lurar runt hörnet och för de flesta väntar nu ledighet, klappar och en hel del julmat. GP tog hjälp av träningsgurun Paolo Roberto för ett träningsprogram som jagar bort knäcken och köttbullarna från midjan – utan att inskränka på julfirandet.

Om fyra dagar är det julafton och en stor del av svenskarna checkar ut från gymmet och in i julmyset. Två veckor senare är julledigheten över – och då kommer många ha fått ett par extra julkilon att släpa på. Men så behöver det inte vara! Åtminstone inte om man frågar träningsmästaren Paolo Roberto.

- Det är klart att man under julledigheten ska fokusera på att vara med familj och vänner. Och om det bara är en dag är det ju ingen fara. Men för de flesta är julledigheten alldeles för lång för att man ska lägga av med träningen, säger Paolo Roberto, och fortsätter:

- Många är lediga i tio dagar eller mer. Du kan inte bara sitta där och äta julgodis i tio dagar, det mår varken kroppen eller huvudet bra av. Och i ärlighetens namn, hur gott är det? Det är gott en gång, sen behöver man inte mer.

Högintensiv träning

Paolo Roberto har ett förflutet som kampsportare och är van vid hård träning. I dag driver han tio företag och har skrivit flera böcker om sitt sätt att träna: högintensivt.

- Högintensiv träning med kroppen som redskap är helt överlägset. 11 minuter högintensiv träning är lika effektivt som 45 minuter löpning. Och jag törs lova att man på en kvart får lika mycket gjort som många gör på ett helt gympass, säger Paolo Roberto.

- Man ser alltid samma sak om man går till ett gym. Folk är där, men de tränar inte. Hur f-n ska du bränna kalorier om du inte svettas? Det går ju inte.

En stor utmaning för många under semestern är att träna med nya rutiner. Vi är vana vid att gå till ett visst gym, att springa ett visst motionsspår eller att träna med utrustning som vi inte har med oss på resan.

För att detta inte ska bli ett problem förespråkar Paolo Roberto en träningsmetod där man väljer ut ett fåtal övningar som görs helt utan vikter eller andra träningsredskap, och de kan göras där man befinner sig. På hotellrummet, hemma framför tv:n eller på vardagsrumsgolvet hos svärmor.

- Jag tränar alltid på det här sättet. Ibland vill man till gymmet, men det tar en halvtimme att åka dit, sen ska man träna en timme och efter det en halvtimme för dusch och byta om. Plötsligt har det gått två timmar, vem har två timmar över i dag? Ingen! Själv jobbar jag väldigt hårt och resten av tiden vill jag vara med min familj. Då finns inte den tiden, säger Paolo Roberto.

Utan vikter, redskap och maskiner

Att träna utan vikter, redskap eller maskiner fyller flera funktioner. Dels gör det att träningen kan utföras var som helst, när som helst, men det innebär också en minskad risk för skador.

- Det som är bra med att träna med kroppen som redskap är att det är svårt att göra fel. Och det är svårt att göra illa sig. Visst går det, men risken är minimal, särskilt om man jämför med träning med vikter, säger Paolo Roberto, som ändå betonar vikten av att lyssna på kroppen:

- Man måste alltid känna efter och lyssna på kroppens signaler. Högintensiv träning är jobbigt, men det gäller att vara lyhörd. Har man ont ska man inte köra lika hårt, säger Paolo Roberto.

Det ultimata träningspasset för Paolo Roberto består av tre till fem övningar som aktiverar många muskler och som sedan repeteras intensivt under en kvart. Vila gör man efteråt. Gör man bara så, tar träningen inte mer än en kvart. Paolo Roberto hävdar att den som säger att den inte hinner – den ljuger.

- Folk som säger att de inte har tid att träna … det är vuxenvarianten av att säga att hunden åt upp hemläxan. Har du inte 15 minuter över till något som är så viktigt för dig som träningen faktiskt är, då har du prioriterat fel. Och majoriteten av svenskarna har den tiden. Själv kör jag tidigt på morgonen, för det är då jag har tid. När de flesta går upp vid sju har jag redan tränat och svarat på mejl, säger Paolo

Roberto och fortsätter:

- Kör du 15 minuter för fullt kommer du märka att du får bra kondis och att det händer saker med kroppen, förbränningen fortsätter en halv dag efter passet. Men vad som är ännu viktigare är att du bygger en funktionalitet i kroppen och en kroppskontroll, och det är superviktigt för att må bra. Att spänna fast sig i en maskin på gymmet gör i bästa fall att man blir krallig, men det ger inte den funktionaliteten.

Det handlar om inställning

Många menar att träning kan låta enkelt i teorin, men svårare att få till i praktiken. Paolo Roberto menar att det handlar om inställning.

- Jag får ofta frågan: hur gör man för att det ska bli av? Och jag brukar säga att ibland får man bara lära sig. Lär dig att bita ihop under- och överkäken, och få skiten gjord. Ibland är det inte roligt, ibland är det segt, men det måste göras, säger han och fortsätter:

- Är du en latmask som inte vill träna kommer du inte göra det. Men om du är en tunnis som bangar, en som inte orkar träna – då kommer du inte orka någonting i livet. Ingenting som är värt något i livet är gratis, och när det kommer till träning och kroppen så är priset svett. Så det är bara att köra igång och sluta leta ursäkter.

Den hårda femtonminutersträningen kan med fördel också kombineras med jogging eller promenader med familjen under jul. Själv gillar Paolo Roberto att komplettera sin styrketräning med yoga:

- Jag har alltid haft ryggproblem, och så fort jag lägger av med yoga får jag ont i ryggen. Yogan är också ett sätt att meditera, att hitta lugnet och känna in sin andning. Många kan bli skrämda av yoga, det är alldeles för mycket rökelse och indiska mantran. Jag förstår grejen, men det skymmer sikten för många motionärer. Många killar är jättestela och skulle verkligen må bra av yoga. Man hör ofta att man är för stel för yoga, men det är ju som att säga att man är för smutsig för att ta en dusch.

Sista frågan: Måste man träna på julafton?

- Nej, på julafton kan man faktiskt ge f-n i att träna, man måste ha ledigt också. Men om man vill göra det för att det är roligt, ska man så klart göra det. Men sen ska man bara äta och njuta av maten. På julafton ska man verkligen svulla.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.