Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Oväntade överraskningar för skärgårdsbesökare

Skärgården hade rustat för att möta nya besökare under helgen. - Vi är nöjda men det är svårt att mäta hur många som kom, säger projektledaren Eva Bamberg.

Mat, natur och kultur var dragplåstren när Göteborgs skärgård bjöd in till upplevelsehelg den 7 till 8 juni. Krabbfiske, sälsafari, fårklappning och laga-till-din-egen-makrill var några av punkterna på programmet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Upplevelsehelgen är en del i det destinationsbygge som nu pågår för att skapa ett levande turistmål av södra och norra skärgården under det gemensamma namnet Göteborgs skärgård. Förhoppningen är att arrangemanget ska bli årligt återkommande och inleda sommaren i skärgården.

Eva Bamberg är projektledare för satsningen som presenterades officiellt på TUR-mässan i våras. Upplevelsehelgen var det första publika evenemanget som anordnades inom ramen för projektet.

- Vi hade ganska mycket besökare, ungefär som en högsommardag. Det var fullt vid Saltholmen och köer vid Lilla Varholmen men det är väldigt svårt att uppskatta hur många som kom för upplevelsehelgen, säger hon.

Många av helgens besökare kände inte till att det var något särskilt på gång i skärgården men blev enligt Eva Bamberg glatt överraskade över att det fanns mer aktiviteter än vanligt på öarna.

Arbetet med att lyfta fram skärgården som turistmål kommer nu att fortsätta mot nya mål. Helgens besökare var i mångt och mycket dagsturister, nu gäller det att få både nationella och internationella besökare att stanna över natten. Och att få fler att besöka skärgården året om.

- Nu kommer vi att arbeta mycket tillsammans med entreprenörerna på öarna för att hitta en bredare målgrupp och förlänga säsongen, säger Eva Bamberg.

Blir det en upplevelsehelg nästa år också?

- Vi ska utvärdera och se om det är något vi ska upprepa och göra till en tradition, säger Eva Bamberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.