I början av höstterminen låg mejlen nere för flera tusen av universitetets anställda.
I början av höstterminen låg mejlen nere för flera tusen av universitetets anställda. Bild: Olof Ohlsson

Ouppdaterat serviceavtal låg bakom mejlhaveri på GU

Tusentals anställda på Göteborgs universitet kom inte åt sin mejl. Nu har en utredning hittat orsaken till felet: ett serviceavtal som hade gått ut, skriver Universitetsläraren.

ANNONS
|

Mejlhaveriet på Göteborgs universitet har fått en förklaring. Enligt en internrevision orsakades problemet av en ”avsaknad av traditionell säkerhetskopiering och bristande intern kommunikation där ledande funktioner inte uppfattat situationens allvar”, skriver medlemstidningen Universitetsläraren.

Utredningen rekommenderar nu att rektorn för universitetet får i uppdrag att skyndsamt utreda vem eller vilka som bär ansvaret för haveriet.

”Stressar mig i mitt arbete”

Det var i början av höstterminen låg mejlen nere för över 3 000 anställda vid Göteborgs universitet.

LÄS MER:Stora delar av Göteborgs universitets mejlsystem nere

LÄS MER:GU:s mejlsystem ligger fortfarande nere

Problemet visade sig vara svårlöst; en vecka efter att mejlservrarna började krångla hade fortfarande hälften av de drabbade inte fått tillbaka sin mejl. Tre veckor senare hade många medarbetare fått tillgång till sina mejlkorgar, men många hade inte tillgång till gamla mejl.

ANNONS

– Vi vet ju inte vem som har hört av sig till oss under denna period. Det stressar mig i mitt arbete att inte veta vilka trådar jag har missat eller vilka kontakter jag ”misskött” på grund av detta, sa en av universitets forskare till GP.

Enligt Sören Ehrnberg, enhetschef för IT-enheten, uppstod felet på grund av ett hårdvaruhaveri, alltså ett inbyggt fel i delar av den fysiska utrustningen.

– Det här är oerhört olyckligt och smärtsamt för hela GU:s organisation. Vi på IT-avdelningen är väldigt medvetna om effekterna detta har på verksamheten och gör allt vi kan för att komma till rätta med problemet, sa Sören Ehrnberg till GP.

LÄS MER:Fortsatt mejlhaveri på Göteborgs universitet

Märkte inte uppdateringen

Enligt den rapport som Universitetsläraren har tagit del av installerade universitetet en ny lösning för mejl för ungefär fem år sedan. Där valde man en lösning där mejlen fanns på två olika hårddiskar. Men när man flera år senare uppdaterade serviceavtalet så missade man att förnya avtalet för de hårddiskar som mejlen låg på.

När en uppdatering skedde 2020 påverkades hårddiskarna, men eftersom serviceavtalet inte var förnyat så märkte inte universitetet eller dess underleverantör det.

I augusti och september havererade de två uppsättningarna av hårddiskar och totalt ska ungefär hälften av universitetets 10 000 aktiva mejlkonton slutat fungera, enligt den interna rapporten. Universitetsläraren skriver att det fortfarande är 100 medarbetare som inte fått tillbaka sin mejl.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS