Ostindiefararen gör sig redo för ny seglats

För första gången på två år har Ostindiefararen Götheborg lämnat piren i Eriksberg. Men längre österut än Ringön tog hon sig inte den här gången.

ANNONS
|

Under måndagsmorgonen fick Stenafärjor och pendlarbåtar anrikt sällskap på Göta Älv. I strålande höstsol puttade två bogserbåtar ut Ostindiefararen Götheborg från piren i Eriksberg för en seglats österut.

Målet denna gång var dock inte Kina – utan Gotenius varv på Ringön där skeppet ska genomgå välbehövligt underhållsarbete under några veckor.

– Vi lyfter upp henne och spolar rent undervattenskroppen från alla beväxtligheter. Hon är grön och ful i vattenlinjen som du kan se, säger Peter Alexandersson som är vd på Ostindiefararen Götheborg och pekar på skeppet som börjar hitta rätt riktning ute i farleden.

– Vi ska också dreva henne. Mellan planken finns det alltid lite springor. Då använder man drivgarn för att täta så att det inte blir något läckage in i fartyget – vi ska göra ett ganska omfattande sådant arbete. Sen ska hon målas också.

ANNONS

Underhållsarbetet sker enligt rutin vartannat år. Vanligtvis brukar det ta mellan två och tre veckor, men den här gången ska skeppet ligga uppe på land i ungefär fyra veckor – anledningen till den extra tillsynen är att Götheborg ska ut och segla igen nästa sommar.

– Då är tanken att vi ska göra en tour runt Nordsjön och Östersjön och även en hel del runt Sverige. Det motsvarar ungefär vad vi gjorde 2015, fast den här gången ska vi inte till Vänern. Vi ska besöka mellan 10 och 15 hamnar. Vi håller på med det pusslet just nu, säger Peter Alexandersson.

LÄS MER:Beskedet: Ostindiefararen ska segla på nytt

"Tjusig, men svårmanövrerad"

Medan skeppet sakta puttrar ner mot Göta Älvbron är det full fart bland de många personer som jobbar på däck.

– Det är mycket manuellt arbete. Hon är byggd enligt det gamla sättet. Då hade man inte några direkta maskiner eller andra hjälpmedel som vinsch och sådant. Det krävs mycket mankraft. Det är inte någon elegant smidig vattenfarkost. Hon är tjusig, men svårmanövrerad, säger Peter Alexandersson.

Skeppsbyggmästare Joakim Severinsson, som i början av 90-talet gjorde den första ritningen av Götheborg, säger att skeppet behöver sin beskärda del av underhåll.

– Hon kräver mer underhåll än ett vanligt stålfartyg, men inte mer än ett vanligt träfartyg, säger han.

ANNONS

Du som har varit med från början – hur är känslan att skeppet fortfarande lever och mår bra i dag?

– Det är klart att jag vill att det ska fortsätta vara kvar. Antingen att det seglar eller att det finns kvar som museifartyg i Göteborg. Det hade varit väldigt tråkigt om det hade försvunnit någon annanstans.

– Både historien och skeppet har en väldig koppling till Göteborg. Nu när hon seglar så gör hon ännu mer nytta i att marknadsföra Göteborg runtom i Europa och kanske ännu längre bort i resten av världen.

LÄS MER:Ostindiefararen läcker in vatten – måste pumpas dagligen

Läckte in vatten

Förra hösten upptäcktes det att Götheborg läckte in stora mängder vatten och blev tvunget att pumpas dagligen.

– Alla träfartyg läcker, men då blev det mer än vanligt. Vi tror att något hände när det hade varit på varv, sa Chatrine Fritzel, vd för Ostindiefararen till GP då.

Ostindiefararen Götheborg är en replika av skeppet med samma namn som förliste i inloppet till Göteborg 1745. Bygget av den nya Ostindiefararen kostade 250 miljoner kronor och startade 1995. Åtta år senare sjösattes fartyget. Mellan år 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och hem igen. Sedan följde ett antal mindre expeditioner i Sverige och Europa.

ANNONS

I samband med att nya Masthuggskajen byggs ska Ostindiefararen flytta över dit och öppna för publik verksamhet, det handlar om tidigast år 2022.

ANNONS