Från och med söndag ritar Västtrafik om sin tidtabell. Den nya tabellen innebär flera nya turer längs hårt trafikerade linjer som Svart och Rosa Express, och linje 25.
Tanken är att fler turer som går från en utkant av Göteborg till en annan ska underlätta pendlingen för människor i regionen.
Samtidigt drar Västtrafik ner på turerna längs fem linjer där man anser att antalet resenärer motiverar färre resor.
En av de berörda sträckorna är linje 36 från Säve station till hållplatsen Klara i Torslanda.
Idag går bussen en gång i halvtimmen, men från och med söndag kommer den istället att gå en gång i timmen.
Mellan 09.00 och 15.00 vänder bussen också vid Säve flygplats – vilket innebär att åtta hållplatser dras in från den tidigare ändhållplatsen Säve station dit många som bor i området tar sig via anslutningsbussar.
Får vänta en timme utanför skolan
Ulrika Skoog bor vid Nordängen som ligger mellan Kungälv och Säve station. För hennes dotter innebär förändringarna att hon måste ta bussen till Trulsegårdsskolan i Torslanda klockan 06.00 på morgonen för att komma i tid.
Alternativet är att dottern får sätta sig på en buss till Hjalmar Brantingsplatsen och där byta till en linje mot Torslanda – vilket innebär att hennes elva kilometer långa resvägen förlängs från 26 minuter till över en timmes restid.
– Tar barnen bussen klockan 06 så får de vänta utanför skolan i en timme. På hemvägen blir det samma problem. Jag förstår faktiskt inte hur Västtrafik kan göra så här mot barnen. Det är redan som det är idag svårt att resa kommunalt, vilket gör att det krävs att vi föräldrar ställer upp och får skjutsa från och till skola, kompisar, aktiviteter och andra nöjen, säger Ulrika Skoog.
Västtrafiks förändrade tidtabell har fått fler att ilskna till. I en lokal Facebook-grupp skriver en mamma att hennes nioåriga barn som inte är berättigad till skolskjuts att Västtrafik nu drar in den enda resan som barnet kan ta sig hem från skolan i Björlanda med.
Västtrafik: "Inte miljömässigt eller ekonomiskt hållbart"
Anders Klinga är biträdande affärschef på Västtrafik, och förklarar för Göteborg-Direkt att förändringarna längs linje 36 bland annat görs av miljömässiga skäl.
– Det är inte miljömässigt eller ekonomiskt försvarbart att köra med så få resenärer. Under dagtid har det på vissa sträckor inte funnits några resenärer, säger Anders Klinga.
Ulrika Skog köper inte argumentet, speciellt inte när det gäller vurmandet för miljön.
– Jag tror inte det blir bättre för miljön att vi föräldrar, eller barnens mor- och farföräldrar ska behöva köra dem i bilar från och till skolan, säger hon.
Ulrika Skog menar också att det finns en säkerhetsaspekt i det hela.
– Om barnen inte kan ta sig till Säve station så är alternativet att de får gå eller cykla längs Kongahällavägen som är hårt trafikerad och inte ens har någon vägren.
Ulrika Skog menar även att de indragna turerna inte bara påverkar barnen, utan även de vuxnas möjligheter att resa kollektivt.
– Försämrar man förbindelserna kommer färre åka och då kan man till slut ta bort bussarna helt och hållet trots att många vill åka kollektivt för miljöns skull och slippa problem med parkering och trängsel inne i stan, säger Ulrika Skoog.