Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Om 50 år skrattar vi åt dagens webb"

Hur ser gp.se ut om tio år? Ja, förmodligen blir det inte speciellt stora förändringar, siar Annika Bergström, forskare i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. För mediekonsumenterna är mer konservativa än man kan tro.
För tio år sedan när gp.se lanserades trodde många att nyheter på webben skulle bli papperstidningens död. I dag vet vi att det inte har skett några större förändringar. Webben fungerar som ett komplement till tidningen och papperstidningens varumärke ger legitimitet åt nätupplagan.

- Forskningen visar att mediekonsumenten vill kunna sitta och dricka kaffe och läsa tidningen samtidigt. Webben använder man mer för att snabbt kolla om det hänt något, säger Annika Bergström.

Och kaffe kommer vi även att dricka om tio år. Annika Bergström menar att det finns en övertro på vår förmåga att ändra oss i det dagliga livet. Tekniken ligger långt före oss. Mediekonsumenten är traditionell och konservativ och som det ser ut i dag så erbjuder tekniken mer möjligheter än vad vi faktiskt vill använda.

- Våra vanor är fast rotade. Vi handlar på samma ställe, äter samma mat, går till jobbet eller skolan, hämtar barn från dagis och läser samma tidning som alltid. Däremellan hinner vi inte med några teknikrevolutioner.

Så istället för ändrade vanor i vardagen tror Annika Bergström att det är tekniken som anpassar sig till oss. Alla apparater som i dag fyller olika syften så som dator, telefon, radio och tv kommer i framtiden att utgöra en och samma.

- En tioårsperiod är för kort tid för att dra några drastiska slutsatser om webbens utveckling. Men vad jag vet är att om femtio år skrattar vi gott åt dagens webbtidningar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.