Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden, som under torsdagen fick finna sig i att de rödgröna gick ihop och ändrade i prioriteringsordningen. Här tillsammans med Jahja Zeqiraj (D). Bild: Robin Aron

Nytt bakslag för alliansstyret i Göteborg

Alliansstyret i Göteborg har drabbats av ytterligare ett bakslag. I trafiknämnden gick de rödgröna ihop och ändrade i förvaltningens prioriteringsordning.

Vid årsskiftet tog Alliansen över styret i Göteborg, men redan nu står det klart att det kan bli svårt för de borgerliga partierna att driva sin politik.

LÄS MER: Första bakslaget för styret – Alliansen överkörd av oppositionen

Under onsdagen drabbades man av ett bakslag i kommunstyrelsen och under torsdagen hände samma sak i trafiknämnden, när budgeten för 2019 skulle klubbas. Alliansen fick igenom själva budgeten, men Vänsterpartiet och Miljöpartiet hade lagt ett tilläggsyrkande tillsammans med Socialdemokraterna – och eftersom de partierna tillsammans utgör en majoritet gick det igenom.

Rödgrön majoritet

– Det är så fördelningen är. Vi sitter i minoritet i nämnden så vi får räkna med att vi kommer att bli nedröstade när de andra går ihop, säger trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M).

Alliansen har tre mandat i trafiknämnden, som totalt har nio ledamöter. Socialdemokraterna har lika många, medan MP, D och V har var sitt.

LÄS MER: Alliansen kan bli överkörd i tunga nämnder

Det innebär att S, MP och V alltid kommer att kunna få sin vilja igenom – när de gamla samarbetspartierna driver samma linje. Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden, säger att de tre partierna den här gången lade ett gemensamt tilläggsyrkande med punkter som man redan sedan tidigare var överens om.

Vill satsa på cykling

En av punkterna handlar om att "verkställandet av investeringsplanen för cykel och cykelprogrammet" ska prioriteras.

– Det handlar inte om att vi vill prioritera cykel framför det Västsvenska paketet, men att de projekt inom cykel vi planerat för ska bli av. Det har varit svårt att genomföra de här sakerna, så vi känner en viss otålighet, säger hon.

I yrkandet ingick också att trafikkontoret ska utreda en slinga för elbussar på sträckan Angered-Lövgärdet-Gårdsten. Man fick också igenom att lägga till en utredning om en spårvagnstunnel Kortedala-Alelyckan, som ska ansluta till snabbspåret Angeredsbanan.

Nämndens ordförande Toni Orsulic (M) tycker inte att det är särskilt besvärande att Alliansen förlorade omröstningen.

Det kommer att hända igen

– Jag ser det inte som ett jättestort nederlag just när det gäller den här frågan. Även vi vill satsa på cykel och cykelbanor. Skillnaden är att de skriver att de vill prioritera det.

Och spårvagnstunneln?

– Det är möjligt att den kan vara bra, men den måste läggas in i en större helhet.

Kan ni bli tvungna att agera på annat sätt för att undvika att bli nedröstade på det här sättet?

– Vi måste ha en stor ödmjukhet. Vi har inte egen majoritet. Samtidigt är det många frågor vi har en gemensam syn på. Det är inte två block i politiken i Göteborg längre, vi har ett annat politiskt landskap. Det är tuffare än att sitta i majoritet, det går att jobba men vi kommer att förlora vissa frågor,

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.