Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Några av Göteborgs Spårvägars problemtyngda italienska vagnar.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nya spårvagnsköpet blir genast fall för domstol

Göteborgs Spårvägars beslut att köpa nya vagnar från Bombardier kommer att prövas i domstol. Tjeckiska Skoda, som förlorade upphandlingen, hävdar att man valts bort på felaktiga grunder.

Nej, arbetet med att köpa in en ny sorts spårvagn till stan, efter alla turerna med de misslyckade italienska från Ansaldobreda, går inte som på räls. I alla fall inte ännu.
Häromveckan offentliggjorde Göteborgs Spårvägar (GS) att man bland sex anbudsgivare bestämt sig för att låta Bombardier bygga till att börja med 40 vagnar. Dessa ska levereras med början 2018.

Men upphandlingsbeslutet går att överklaga och det har tjeckiska Skoda nu gjort. 
Av Skodas skrivelse till förvaltningsrätten framgår att av de sex anbud från olika tillverkare som GS fick in så valde GS att närmare utvärdera bara tre: Bombardier, franska Alstom och spanska CAF.

Skoda valdes alltså bort i ett tidigare skede. Göteborgs Spårvägar bedömde att Skodas anbud inte uppfyllde fem obligatoriska krav på de nya vagnarna. Kraven gällde bland annat livslängdskostnader, driftstörningsfel, antal fel som leder till att vagnar får stopp, och antal fel som leder till rena haverier. 

Skoda hävdar dock, i sin skrivelse till domstolen, att man visst uppfyller dessa krav och att man därför på felaktiga grunder har uteslutits från utvärderingen av anbuden. 
Skoda yrkar på att förvaltningsrätten i första hand ska besluta att Göteborgs Spårvägar måste göra om utvärderingen, i andra hand att hela upphandlingen måste göras om.

- Det känns tungt just nu, säger Mårten Ignell, projektledare på Göteborgs Spårvägar för den kommande nya vagnmodellen som kallas M33.
- Vi visste förstås att vårt beslut gick att överklaga men det är tråkigt att detta innebär en tidsförlust för projektet, eller att vi i värsta fall förlorar i domstolen. Även om vi inte tror att vi kommer att förlora, säger Mårten Ignell.

För GS räkning har, enligt Ignell, jurister och upphandlingsexperter nu redan börjat förbereda det kommunägda företagets svar till förvaltningsrätten på Skodas påståenden.
Domstolsprocessen kan försena köpet av nya spårvagnar med från som minst kanske bara några månader till som längst, om domstolens beslut överklagas till högre domstol, ett par år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.