Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Nya spårvagnarna försenade

De två första spårvagnarna av den nya modellen M33 dröjer. Vagnarna skulle ha börjat köras i Göteborgstrafiken i maj. Nu ska de först provköras 500 mil i Tyskland.

I maj skulle de två första spårvagnarna av modellen M33 börja köras i Göteborg. Nu är de försenade och kommer att levereras först i slutet på hösten.

Orsaken är att Göteborgs Spårvägar vill vara extra noggranna efter problemen med den tidigare italienska spårvagnsleverantören Anasaldobredas vagnsmodell M32.

– Med tanke på vad som har varit tidigare med leveranser av spårvagnar så är vi extra noga nu när vi kollar saker vad gäller funktion och kvalité. Det har varit en del saker som vi inte varit helt nöjda med och då har man fått justera det i utförandet, vilket gör att det har blivit lite försenat, säger Mårten Ignell, projektchef för de nya spårvagnarna.

– Tyvärr inte helt ovanligt i den här typen av bransch, men det är klart att det är tråkigt.

LÄS MER: Hemliga dokument: Göteborg krävs på 100 miljoner

Spårvagnarna ingår i ett avtal med Bombardier/Kiepe om 40 nya spårvagnar, 10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar.

De två första M33:orna håller nu på att testköras i Tyskland, där de ska gå 500 mil. I slutet av året beräknas de komma till Göteborg för att köra ytterligare 20 000 kilometer i linjetrafik innan de får sitt godkännande. Först därefter kommer de resterande 38 spårvagnarna att levereras.

LÄS MER: Göteborgs nya spårvagnar tar form

Brist på låggolv

Förseningen innebär att de äldre spårvagnarna blir kvar på spåren en längre tid än tänkt, vilket framför allt drabbar dem som reser med barnvagn, rullator eller är rullstolsburna.

– För människor som har svårt att gå i trappor är det en föråldrad produkt, så den utbytesprocessen förskjuts och det är ju såklart inte bra, säger Mårten Ignell.

Hösten 2020 väntas de 38 resterande spårvagnarna i leveransen att börja anlända till Göteborg för att successivt införas i trafiken med en spårvagn varannan vecka.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.