Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Toni Orsulic, trafiknämndens ordförande, Göteborg från ovan, Älvrummet, Lindholmen Bild: Robin Aron

Nya linbaneförslaget ska utvärderas av politikerna

Linbaneförslaget och alternativet är presenterat. Nu är det upp till politikerna att besluta hur de ska gå vidare.
– Ska tidsplanerna hålla så får vi inte dra på det hur länge som helst, konstaterar trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M).

Som tidigast kan trafiknämnden under nästa månad besluta hur man går vidare med linbane-frågan. Efter det väntar en lång kedja av beslutsprocesser. Ärendet ska upp kommunfullmäktige, regionfullmäktige, Västtrafiks styrelse och Sverigeförhandlingens styrelse, där staten sitter med.

– Nu stoppar vi alla kostnader, alla externa tjänster avslutas och inga pengar tickar på under den här tiden. Men det får inte dra ut på tiden, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden.

Under förmiddagen presenterades förslagen för politikerna. Nämndens ordförande konstaterar att bägge alternativa har sina styrkor och svagheter och att det nu måste sys ihop en bred uppgörelse i frågan.

– Vi kommer få sätta oss ner med handlingarna och läsa en hel del framöver, säger Toni Orsulic.

LÄS MER: Linbanans väg – gick från Göteborgs prestigeprojekt till ekonomiskt praktfiasko

Henrik Munck (D) är ledamot i trafiknämnden. Han har tidigare varit kritisk mot linbaneprojektet och dessutom efterlyst att kostnaderna för linbanan skulle genomlysas. Onsdagens dragning i trafiknämnden har inte fått honom att omvärdera sin position i frågan. Tvärtom.

Bland annat är Henrik Munck kritisk till att stadsbyggnadskontoret menar att det som trafikkontoret nu presenterat inte är "acceptabelt".

– Stadsbyggnadskontoret sitter i samma hus som trafikkontoret och man har haft ett halvår på sig att ta fram de här förslagen. Då kan man inte ens se till att stämma av förslagen... Förtroendet för hur det här projektet har hanterats är totalt raserat hos mig.

Redan nu har linbanan också kostat 138 miljoner i utredningskostnader.

– Det är helt orimligt och oerhört beklagligt att man fått hålla på och göra av med så mycket pengar på utredningar, säger Henrik Munck.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.