Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Cykelbanorna kompletteras med cykelgator, där bilar är tillåtna men måste anpassa farten till cykeltrafiken. Bild: Sanna Tedeborg
Cykelbanorna kompletteras med cykelgator, där bilar är tillåtna men måste anpassa farten till cykeltrafiken. Bild: Sanna Tedeborg

Nya cykelgator: Här måste bilisterna sänka hastigheten

Cykelgator blir ett nytt inslag i den svenska trafikmiljön. Bilister ska anpassa sig efter cyklister och maxfarten blir 30 km/tim. De omstridda så kallade cykelfartsgatorna i Göteborg kan få nya skyltar och nya regler.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) gick ut med nyheten på torsdagen.

– Man kan införa cykelgator på platser där det inte passar att dra en cykelbana. Vi kan få en bättre och mer flexibel cykelinfrastruktur som leder till att fler väljer att pendla med cykel, säger han.

Tomas Eneroth. Bild: Amir Nabizadeh/TT
Tomas Eneroth. Bild: Amir Nabizadeh/TT

Hur stor effekt tror du att detta får?

– Jag tror att det är en viktig signal till alla som vill främja cykeltrafiken ute i kommunerna. Det är ett verktyg i stadsplaneringen när man prioriterar cyklandet, säger Eneroth.

Han hoppas också att reformen ska bidra till att avlasta kollektivtrafiken.

LÄS MER: Minskat cyklande – tvärtemot målsättningen

Nya vägmärken

Det blir frivilligt för kommunerna att införa cykelgatorna, som främst är avsedda för täta stadsmiljöer. Den nya gatutypen får ett eget vägmärke och egna trafikregler. Förutom 30-gräns blir gatuparkering förbjuden (utom i markerade p-platser) och förare som kör in på cykelgatan har väjningsplikt. Brott mot fartgräns eller väjningsplikt straffas med böter.

Två nya vägmärken införs: ”cykelgata” och ”cykelgata upphör”.
Två nya vägmärken införs: ”cykelgata” och ”cykelgata upphör”.

– En väldigt glädjande nyhet, tycker Malin Månsson, cykelstrateg på trafikkontoret i Göteborg.

Varför?

– Vi får ytterligare ett verktyg i cykelinfrastrukturen. Det underlättar i kommunikationen med trafikanterna på gatan. Med den nya skylten kan vi göra det tydligt vilken funktion gatan har.

Cykelfartsgator kan skyltas om

Göteborg har anlagt så kallade cykelfartsgator på några ställen i stan, bland annat Västra Hamngatan och Redbergsvägen. De fick en hel del kritik när de var nya, från trafikanter som tyckte att tanken med blandtrafik inte fungerade i praktiken.

Cykelfartsgata existerar inte som juridiskt begrepp och därför finns det inga statliga trafikskyltar att använda. Trafikreglerna är samma som på allmän väg.

Malin Månsson visar en av stans cykelfartsgator. Arkivbild. Bild: Thomas Johansson
Malin Månsson visar en av stans cykelfartsgator. Arkivbild. Bild: Thomas Johansson

Nu ser detta ut att ändras. Malin Månsson vill inte säga något bestämt, men hon tycker att det ”känns logiskt” att de nuvarande cykelfartsgatorna skyltas om till cykelgator.

LÄS MER: Göteborg får uselt betyg som cykelstad

– Sedan skulle en del andra stråk kunna vara lämpliga att göra om till cykelgator. Men detta behöver vi diskutera vidare.

Nej till lokala varianter

Tomas Eneroth, för sin del, är inte särskilt förtjust i lokala begrepp vid sidan av de nationella reglerna. Han vill inte kommentera Göteborgs cykelfartsgator specifikt, men säger:

–Jag vill ha ordning och reda och förutsägbarhet. Jag har tidigare reagerat när Stockholm började tillämpa egna regler för cykling. Det är viktigt att vi har ett gemensamt regelverk, det är inte bra om vi får en massa lokala varianter.

Från den 1 december får landets kommuner inrätta cykelgator.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.