Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ny varumärkessatsning tar vid

Trots magert ­resultat inleds nu en ny treårig satsning för att stärka Biskopsgårdens varumärke.

– I förra projektet gick vi en slags utbildning i varumärkesstrategier och nu har vi tagit upp det igen, säger Margareta Sjöholm, projektledare på Idépunkten som också arbetade med EU-projektet Tillväxt Biskopsgården.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nyligen fick hon klart för ytterligare tre års projektverksamhet, där varumärkesarbete ingår som en del. Ett av de förslag som Sandsjö action lade fram i det gamla projektet, att bilda en redaktion av personer i Biskopsgården som ska föra ut berättelser om stadsdelen, dammas nu av.

– Vi ska jobba med marknadsföring, med varumärket. Jag är mycket för ”storytelling” och kan man få de boende här att tala om ”ja, det finns en problematik men det är också så här”. Då har man kommit långt, säger Margareta Sjöholm.

Till de mer konkreta idéerna som finns för att stärka varumärket hör en fotbollsturnering och en film.

Lina Lundkvist började som kommunikatör i stadsdelen Västra Hisingen i slutet av augusti. Hon hade knappt börjat på sitt nya jobb för att förbättra bilden av Biskopsgården när de första skotten föll vid Väderilsgatan och de negativa nyheterna åter dominerade nyhetsflödet igen.

– Bilden av Biskopsgården kanske präglas av dåliga nyheter just nu, men när sådant här händer är det samtidigt väldigt många som hjälper till, som jobbar frivilligt, nattvandrar och jobbar gratis. Det är extremt mycket goda krafter i området och det tycker jag har framkommit en hel del också. Här hjälper man varandra vid kristider, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.