Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Gråbovägen. Yussuf Hassan hade just kört ut från Eriksbo Västergärde. Då kom Mercedesen i 105 kilometer i timmen. Yussufs bil kastades 45 meter bort och han avled. Bild: Anders Ylander 

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ny utredning startas av GP:s uppgifter

Sedan GP börjat granska dödsolyckan i Eriksbo har åklagaren startat en ny utredning av fallet. Han reagerar på de uppgifter som ifrågasätter om det är rätt person som blev dömd.

En 28-årig man dömdes i december för vållande till annans död i kraschen i Eriksbo i februari i fjol. Straffet blev villkorligt, och dagsböter. Föräldrarna till den ihjälkörde Yussuf Hassan överklagade domen och begärde att fallet skulle prövas på nytt, eftersom tvivel uppstått om det verkligen var den dömde 28-årige mannen som körde bilen som vållade Yussufs död.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Hovrätten avvisade föräldrarnas överklagan, med motiveringen att de som målsägande inte har rätt att överklaga en dom som anses gynna dem.

Under polisutredningen och rättegången sågs det som klarlagt att 28-åringen var rätt person, det vill säga den som satt bakom ratten i den påkörande Mercedesen.

Detta trots att föraren av Mercedesen försvann från olycksplatsen och var borta därifrån i möjligen uppåt en halvtimme.

Någon dna-undersökning av bilens utlösta krockkudde gjordes aldrig. Kammaråklagare Mats Dahlberg beklagar detta.
- Det är klart att om en person försvinner från en olycksplats och sedan kommer tillbaka, då ska man vara extra noggrann. Det är osannolikt att det inte lämnats dna på airbagen på förarsätet, säger han.

Förste person att komma fram till olycksplatsen var taxichauffören Salah Omari. För GP har han berättat att föraren av olycksbilen och mannen som kom tillbaka till olycksplatsen hade olika kläder. Detta finns inte med i polisens förhör med honom.
- Det är givetvis en väldigt intressant uppgift. Jag kommer att ge polisen i uppdrag att hålla nya förhör med taxichauffören, säger Dahlberg.

Rättegången hölls 7 december. Några dagar därefter fick Dahlberg mail och telefonsamtal från anhöriga till den ihjälkörde 23-årige Yussuf Hassan. De hade fått höra att det var en annan person än den åtalade 28-åringen som kört Mercedesen.
Uppgifterna byggde på information från anonyma källor.

- Men det var ändå så allvarliga uppgifter att vi gjorde ett antal efterforskningar, säger Mats Dahlberg.

Den första var att försöka få tag på Mercedesen. Men den hade blivit skrotad i augusti.
Hos sjukhus och vårdcentraler i Göteborgsområdet kollades om den man som utpekades som bilens förare hade sökt vård i februari. Det hade han inte.

- Vi höll också ett antal förhör, och undersökte vem som hyrt Mercedesen - det var 28-åringen, säger Mats Dahlberg. Vi fick inte fram något som talade för att det skulle ha varit en annan förare.

Nu, efter GP:s samtal med taxichauffören, är dock nya utredningsinsatser igång.

Dahlberg uttalar sig försiktigt om förundersökningen, som leddes av polisen.
- Det är inte fel att polisen ledde förundersökningen men det hade varit lämpligt att en åklagare varit förundersökningsledare. Det har jag pratat med en person på polisen om, och vi var överens om det, säger Mats Dahlberg.

För mig ser det märkligt ut att polisen inte undersökt insidan av Mercedesen - i ett fall där den vållande föraren avvikit - när de i övrigt gjort en så noggrann teknisk undersökning av de båda bilarna.
- I det första läget såg det okomplicerat ut. Det kom en man och sa 'det var jag som körde'. Om man tror sig veta vem som är gärningsman, håller man inte på och tar dna-tester för att säkra upp det. Därefter har poliserna sett som viktigast att fastställa vilken hastighet Mercedesen höll. Det var den springande punkten för polisen, säger Dahlberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.