Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tuva Skans och Albin Cannerheim går på Kålltorpsskolan i Göteborg, sitter i elevrådets styrelse, och anser att läraren betyder mest för att de och andra ska lyckas i skolan.

Ny undersökning: Tre av tio saknar stöd för att klara skolan

Många unga tror att man behöver komma från en rik familj för att lyckas i livet. Det tror inte 14-årige Albin Cannerheim: – Men det måste vara roligt att gå till en lektion, säger han.

Via webbsajten Ungdomar.se har 2 800 ungdomar mellan 14 och 24 år svarat på frågor om framtiden under november månad. Undersökningen är nationell och har genomförts på uppdrag av Länsförsäkringar i Göteborg och Bohuslän inom ramen för försäkringsbolagets förebyggande arbete för att motverka utanförskap och psykisk ohälsa bland unga. 

I undersökningen svarar 30 procent i Västsverige och 35 procent i landet som helhet att de saknar stöd av någon för att klara skolan och studierna och dubbelt så många anser att ett gott självförtroende är viktigare än kunskap för att lyckas i livet.

– Det som framför allt sticker ut är att så många upplever att de inte har något stöd utanför skolan och att 60 procent uppger att ett gott självförtroende är viktigare än kunskap för att nå sina mål i livet, säger Karin Lindeman, ansvarig för undersökningen vid försäkringsbolaget.

– Vår slutsats är att det är nog så viktigt att jobba på att barn och ungdomar får ett bättre självförtroende som att prata om ren kunskap. Om man inte får det stödet från sin familj behöver man ha andra förebilder och det kan finnas i ett fotbollslag som man går till på fritiden eller en dansgrupp. Vi mäter väldigt mycket kunskap i dag men vi mäter inte självförtroende, fortsätter hon.

Vidare uppger varannan att de inte tror att alla kan bli vad de vill när de är vuxna och var fjärde att de själva inte tror att de kan bli vad de vill i livet. Något som Tuva Skans och Albin Cannerheim går i årskurs 8 på Kålltorpsskolan i Göteborg, tycker är nedslående.

– Det är väldigt höga siffror. Tänk att vara ung och jättegärna vill arbeta med ett visst yrke och känna att man inte kan nå dit, säger Tuva Skans.

Kålltorpsskolan är en av de få grundskolor i Göteborg som får godkänt av Skolinspektionen när det gäller att ge särskilt stöd till de elever som behöver. Både hon och Albin Cannerheims bild är att elever på just deras skola som behöver extra stöd i enstaka ämnen har möjlighet att få det.

Ett annat svar som sticker ut i undersökningen är att 52 procent tror att det gör skillnad att komma från en rik familj för att lyckas i livet.

– Bullshit! säger Albin Cannerheim och fortsätter:
– Visst, att vara rik kan underlätta för att till exempel köpa privat läxhjälp om föräldrar eller andra inte kan hjälpa till och om man inte har så stor familj. Men det finns ju läxhjälp på många skolor. Jag läser mina läxor ihop med min morbror och det fungerar hur bra som helst, säger han.

Båda anser att lärarens förmåga att lära ut är mest viktigt för elevernas möjligheter att lyckas i skolan. Att lärare har humor är minst lika viktigt.

– Det måste vara roligt att gå till en lektion, säger Albin Cannerheim.

– Vi har en lärare som drar ordvitsar hela tiden, han är jättehärlig, säger Tuva Skans.

På frågan ”Vad behöver du för att lyckas i skolan” svarade en majoritet av barnen i undersökningen; en stöttande omgivning, motivation, duktiga lärare och en trygg arbetsmiljö. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.