Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Åsa Fahlén på Lärarnas riksförbund och Helene Odenjung från Liberalerna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ny studie: Lärarna hinner inte vara lärare

Rastvakta, hänga upp gardiner i klassrummen och ha kontakt med sociala myndigheter. Det är några av de uppgifter som flertalet lärare får göra vid sidan av skolundervisningen. Nu larmar Lärarnas riksförbund om en ohållbar situation och efterfrågar resurser till lärarassistenter.
– Politikerna har inte förstått betydelsen av att lärarna måste få tid till att planera sina lektioner, säger förbundsordförande Åsa Fahlén.

I en ny undersökning som Lärarnas riksförbund låtit göra har 853 lärare i låg- och mellanstadiet uppgett vilka arbetsuppgifter de utför som inte har med själva undervisningen att göra. Svaren varierar från administrativa uppdrag till att rastvakta och äta mat tillsammans med eleverna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

86 procent av de svarande "fixar i klassrummen" genom att hänga upp gardiner och vattna blommor. Över hälften agerar matvakter och har kontakter med sociala myndigheter.

– Det är ingen överraskning att det ser ut så här, men det borde vara så lätt att göra någonting åt det. Det är viktigt att eleverna får en bra start i skolan och det är allvarligt när man inte tar tillvara på lärarnas kompetens, säger förbundets ordförande Åsa Fahlén.

Vill ha lärarassistenter

Förbundet menar att lärarassistenter skulle vara en del av lösningen på problemet. Frågan har aktualiserats de senaste åren och flera politiska förslag om att satsa pengar på lärarassistenter har lagts fram under året.

– Från politiskt håll har man inte prioriterat att lärare ska få tid att vara lärare. Att de ska få planera lektioner och efterarbeta. Man har inte förstått vidden av det. Man har heller inte lagt resurser på det. Vi menar att det hade varit bra om lärarassistenter skulle få sköta uppgifter som att köpa in skolmaterial eller följa med elever till matsalen. Allt sånt som är viktigt men som man inte behöver ha en lärarutbildning för, säger Åsa Fahlén.

Finns med i skolbudgeten

I Göteborg blev den övergripande budgeten för grundskolorna 2019 klar i veckan. Grundskoleförvaltningens budgetförslag baseras på Alliansens budget, som ökat anslaget med 40 miljoner kronor mer än de rödgrönas budgetförslag inför 2019.

Totalt kommer skolorna att få 570 extra miljoner jämfört med utfallet 2018.

LÄS MER: Extra miljoner till Göteborgs skolor

– Vi vet att lärarna gör mycket som inte hör till huvuduppdraget. Därför har vi lagt fram ett förslag om att vi ska ha lärarassistenter i Göteborg. Det finns på några skolor redan men vi vill införa det brett för att avlasta och förbättra arbetsmiljön. I budgeten ingår lärarassistenter och andra satsningar som ska underlätta för lärarna att få vara lärare, säger Liberalernas Helene Odenjung som från och med den 1 januari blir skolkommunalråd i Göteborg.

Hon tillägger att det ännu inte är klart hur mycket pengar som kommer att avvaras för just lärarassistenterna.

Frågan som ställdes: Vilka av följande arbetsuppgifter, som inte direkt är knutna till undervisningen, utför du som lärare?

(Nedan är ett urval av kategorierna)

Registrera/rapportera elevfrånvaro (till skolan/arbetsgivaren): 89 procent

Följa upp elevs frånvaro (med hemmet): 84 procent

Tillverkning av eget pedagogiskt material: 95 procent

Rastvakt: 88 procent

Uppkopiering inför exempelvis prov och annat material: 93 procent

Läxhjälp: 49 procent

Extra stöd i annan lärares klassrum för att skapa arbetsro: 40 procent

Kontakter med sociala myndigheter: 55 procent

Fördelning av busskort: 15 procent

Pedagogisk måltid: 88 procent

Matvakt: 57 procent

Fixa i klassrum – gardiner, blommor ställa i ordning möbler med mera: 86 procent

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.