Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Christofer Ahlqvist, Göteborgs-Postens chefredaktör, är glad över tidningens ökade antal läsare. Bild: Robin Aron
Christofer Ahlqvist, Göteborgs-Postens chefredaktör, är glad över tidningens ökade antal läsare. Bild: Robin Aron

Ny mätning – GP ökar mest bland storstadstidningarna

Göteborgs-Posten fortsätter att trotsa tidningsjättarnas negativa trend och ökar sin räckvidd som enda större tidning i storstadsområdena över ett års tid. Det visar Kantar Sifos senaste undersökning ”Orvesto Konsument”.
– Vi har satsat på kvalitetsjournalistik och breaking news och det är uppenbart att våra läsare verkligen uppskattar det, säger GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.

I Kantar Sifos räckviddsmätning ”Orvesto Konsument” för perioden mellan den 1 januari och 30 april uppvisar Göteborgs-Posten, tvärtemot övriga storstadstidningar, en fortsatt uppåtgående utveckling. Sett till samma period förra året är det endast GP som ökar med en stigning på nära 20 procent, samtidigt som till exempel Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet minskar med cirka 7 respektive 9 procent. Även Kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen minskar något. Vid sidan av GP är det bara DI som också redovisar en uppgång jämfört med föregående mätning från i höstas.

– Jag är extra glad över att GP som enda storstadstidning ökar antalet läsare jämfört med antalet läsare under den första coronavågen. Det är ett fint kvitto på att många av de läsare som upptäckte oss under 2020 tyckte att vi gjorde ett bra jobb och att vi var värda att fortsätta läsa, säger chefredaktör Christofer Ahlqvist.

LÄS MER: Succésiffror: GP ökar dramatiskt i räckvidd

Det är den sjätte mätningen i rad som GP ökar sin totala räckvidd. Medan papperstidningen har gått upp något sedan undersökningen under samma period förra året, är det framförallt de digitala läsarna som har ökat med hela 32,38 procent.

– Vi har satsat på kvalitetsjournalistik och breaking news och det är uppenbart att våra läsare verkligen uppskattar det, säger GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.

Efter en stor omstrukturering för ett par år sedan påbörjade man satsningar som har visat sig fungera.

– Vi började stärka upp redaktionen och då ökade också antalet läsare och prenumeranter. Det har gjort att vi kunnat fortsätta satsa på journalistiken och anställa ännu fler journalister vilket ger ännu bättre innehåll och förhoppningsvis ännu fler läsare på sikt, säger Christofer Ahlqvist.

LÄS MER: Göteborgs-Posten startar redaktion i Stockholm

Dessa förstärkningar har enligt Christofer Ahlqvist bidragit till att GP har kammat hem flera prestigefyllda priser.

– Den kvalitetshöjningen som vi har gjort har resulterat i en mängd fina utmärkelser, till exempel Guldspaden och tidningsvärldens oscarsgala INMA-awards, och det är kul när både läsare och bransch uppskattar det vi gör, säger Christofer Ahlqvist.

LÄS MER: Ny succé för GP – ökar som enda morgontidning

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.