Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Nu tar 100 år gamla ångbåten passagerare igen

Efter ett haveri med ångpannan var det osäkert om Färjan 4 någonsin skulle få trafikera älven igen. Lyckligtvis gick det att återställa den gamla arbetshästen lagom till att den fyllde 100 år. Nu ska göteborgarna åter få kliva ombord till ljudet av den högljudda ångvisslan.

Det doftar kol redan på bryggan i Eriksberg. En lite annorlunda lukt numera, men knappast förr om åren, då älven trafikerades av flertalet ångdrivna färjor.

Färjan 4 var en av dem. Den togs i bruk för hundra år sedan och gick mellan träpiren och Götaverken. Varje dag klev uppemot 200 arbetare ombord för den sju minuter långa resan till jobbet. Färjan avgick var femtonde minut om dagarna, från 1920 till 1954.

Det är svårt att föreställa sig att 200 arbetare samtidigt har fått plats ombord den inte särskilt stora ångfärjan. Visserligen är de enda sittplatserna långa ljusgröna träbänkar längs med långsidorna. Resten av ytan blir ståplatser.

Gunnar Söderberg är kapten på Färjan 4 och liksom de andra i ångbåtssällskapet jobbar han ideellt. Innan han blev pensionär arbetade han som trafikchef på Styrsöbolaget.

– Det är lite annorlunda att köra ångbåt jämfört med en vanlig båt. Vi kan inte manövrera maskinen direkt från styrhytten, utan begär från maskinrummet vad vi vill ha och så måste maskinisten utföra det. Så länge både skepparen och maskinisten har ett fungerande huvud så går det fint, säger Gunnar Söderberg.

LÄS MER: De 25 bästa, roligaste, hemskaste bilderna ur Göteborgs historia

Skyfflar 45 kilo kol i timmen

Nere i maskinrummet är ljudvolymen och temperaturen hög. Bakom en lucka glöder kol och genom ett rött rör leds ångan ut ur rummet.

– Tjusningen med ångbåtar är att man ser vad som händer och kör maskinen manuellt, säger maskinisten Åke Karlsson

45 kilo kol i timmen skyfflas in i glöden och det gäller att se till att nivån blir lagom så att färjan drivs framåt men att pannan inte överhettas.

Åke Karlsson har tidigare jobbat på ångaren Bohuslän, men bland entusiasterna som jobbar på Färjan 4 i dag finns ingen av dem som var med under dess glansdagar

– Men det har hänt att någon som jobbade som vikarie när det begav sig har kommit hit och tittat, säger Åke Karlsson.

LÄS MER: Göteborgarna som bor på husbåt

Fullbokade turer under hösten

Under hösten blir det tre turer för allmänheten. Premiären blev försenad då reparationen av ångpannan drog ut på tiden.

Åsa Liljestam från Sjöfartsmuseet berättar om färjans historia för passagerarna. Bild: Anders Ylander
Åsa Liljestam från Sjöfartsmuseet berättar om färjans historia för passagerarna. Bild: Anders Ylander

– Det är väldigt begränsat nu i och med coronaviruset. I vanliga fall har vi tagit 100 passagerare. Nu tar vi bara 30 åt gången. Dessutom är höstens tre lördagar redan fullbokade. De som inte har hunnit komma med får satsa på nästa år i stället, säger Åsa Liljestam från Sjöfartsmuseet.

LÄS MER: Legendarisk göteborgsk färja går igen

Om Färjan 4

• Levererades i oktober 1920 av Motala Verkstad till Göteborgs Hamnstyrelse och sattes i trafik på linjen Residensbron - Götaverken.

• Gick var 15:e minut från klockan sex på morgonen till ett på natten.

• Forslade omkring 1,5 miljoner passagerare om året, totalt 40 miljoner passagerare 1920-1954.

• Körde 25 000 turer om året 1920-1954.

• Hade fram till 1954 arbetat i ca 210 000 timmar.

• Arbetade i 16 år som reservfartyg till de övriga färjorna 1954-1970.

• Har tjänat som museifartyg i snart 50 år, sedan 1972.

Källa: Sällskapet Ångbåten

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.