Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/8

Nu ska nya Hisingen byggas

Tusentals nya lägenheter ska byggas på Hisingen. I dag gav kommunstyrelsen sitt godkännande till flera stora detaljplaner. Många av lägenheterna kommer dessutom att bli hyresrätter.

Flera stora byggprojekt på Hisingen är på väg att tröskas igenom den kommunala planprocessen. Det handlar om 1 100 bostäder vid Säterigatan i Sannegården och 700 bostäder vid Litteraturgatan. Dessutom är mastodontprojektet med Karlavagnsplatsen och Karlatornet inte långt efter. Innan semestrarna ska även den planen, som omfattar 2 000 lägenheter, vara antagen av kommunfullmäktige om allt går som planerat.
– Byggplanerna är en väsentlig del i arbetet med det jämlika Göteborg. Det är viktigt att kunna visa att vi nu slänger upp byggkranar även i områden som tidigare kanske har haft problem. Ta exemplet med Backa och jämför med hur det var där för några år sedan. Nu läser man inga rubriker därifrån längre, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).

LÄS MER: Bildspel: Göteborg före och efter Karlatornet

Hälften hyresrätter

Detaljplanerna för Säterigatan, Litteraturgatan och Karlavagnsplatsen ska upp i kommunfullmäktige i juni. Men där bör de tre planerna kunna antas relativt smärtfritt. Det har funnits en bred enighet i både byggnadsnämnden och kommunstyrelsen om att fortsätta framåt med projekten.
Av de 1 100 lägenheterna vid Säterigatan i Sannegården så kommer ungefär hälften att vara hyresrätter. En liten del av projektet, 80 hyresrätter, skulle kunna byggas ganska omgående efter att detaljplanen vunnit laga kraft. Men merparten av lägenheterna kommer att dröja. Först måste Hamnbanan, järnvägsspåren till och från Göteborgs hamn, läggas i tunnel. Innan arbetet med tunneln är genomfört kommer de resterande bostäderna inte kunna byggas. Förväntad byggstart är 2023 eller 2024 och först runt 2030 lär projektet vara helt klart. Kommunstyrelsens vice ordförande Ulf Kamne (MP) menar att projektet kan bli ett sätt att hålla ihop Hisingen.
– Vi knyter ihop områden där människor med olika bakgrunder och förutsättningar bor. Det handlar dels om utbildningsbakgrund men även hur mycket pengar man har i plånboken. Att lägga Hamnbanan i tunnel kommer att knyta ihop Lundby med Norra Älvstranden. Det är områden som har väldigt stora inkomstskillnader i dag, säger han.

LÄS MER: Planerar nytt område vid Härlanda tjärn

Knyta samman områden

I går fattades också beslutet att även bygga tunnel för Hamnbanan vid Krokängsparken, öster om de planerade bostäderna vid Säterigatan.
Av de 700 planerade bostäderna vid Litteraturgatan i Backa så ska 80 procent bli hyresrätter. Även här är ambitionen att knyta samman områden. Det handlar om att skapa ett stråk med omkringliggande gator och öka tillgängligheten till Selma Lagerlöfs torg. Där skulle byggstart kunna bli så tidigt som i början av nästa år, förutsatt att planen antas av kommunfullmäktige och vinner laga kraft.
Byggplanerna stöds av både de rödgröna och av allianspartierna. Däremot har det funnits vissa frågetecken som bland annat Liberalerna pekat på. Bland annat antalet parkeringsplatser vid Litteraturgatan och om den kommunala förvaltningen mäktar med när så många stora bostads- och infrastrukturprojekt planeras och genomförs samtidigt i staden.
– Vi är positiva till planerna. Här finns områden som absolut är dags att bebygga, säger Ann Catrine Fogelgren (L), som är ledamot i byggnadsnämnden och i går ersatte Helene Odenjung i kommunstyrelsen.

LÄS MER: Varannan parkering försvinner i centrala Göteborg

Även Jonas Ransgård (M) är positiv till att det byggs men menar samtidigt att byggtakten i staden under lång tid varit för låg.
– Det är bra att den ökar men det sker efter många år med rödgrön ledning där vi byggt mindre än till exempel Stockholm. Ökning sker från en låg nivå, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.