Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Nu lanseras Göteborgs digitala kopia

Göteborgs kommun håller på att skapa en digital version av staden, som kan upplevas med VR-teknik. Tanken är att modellen ska användas för stadsutveckling. Kanske innebär det också att tv-spel i framtiden kan ha Göteborg som spelplats.

Ett hundraårsskyfall har drabbat Göteborg. Vattnet stiger och strömmar ner genom Linnéstaden. Vid Prinsgatan är krafterna så stora att bilar sveps med, stolar flyter förbi och spårvagnskurernas glas krossas av de framrusande vattenmassorna. Några tryck på Xbox-kontrollen senare är det marknad på Gustaf Adolfs torg och 1600-tal.

Göteborg stadsbyggnadskontor har arbetat med att ta fram en digital version av staden. Syftet är bland annat att skapa ett verktyg som kan användas i stadsbyggnadsfrågor eller för att rusta Göteborg mot klimatförändringarna. Hundraårsskyfallet i Linnéstaden är just ett sådant exempel.

– Utgångspunkten är att skapa en kopia av den befintliga staden, en virtuell kopia av Göteborg som blir så lik originalet som möjligt, säger Eric Jeansson, geodatastrateg på stadsbyggnadskontoret.

Tekniken bygger på spelmotorn Unreal Engine. Det är samma teknik som några av de mest populära tv- och datorspelen bygger på, till exempel Fortnite, Unreal Tournament eller spelen i Tom Clancy-serien.

Virtuella Göteborg växer fram

Resultatet är en version av Göteborg som är förvillande lik verklighetens stad, åtminstone i vissa delar. Hela Göteborg finns just nu som en övergripande 3D-modell men bara vissa områden är så noggrant bearbetade att det går att tala om en digital kopia.

Stadsbyggnadskontoret har fokuserat på de områden där många stora bygg- och stadsutvecklingsprojekt finns. Det handlar till exempel om området kring centralen och Hisingsbron, Linnéstaden eller Gamlestaden. Tanken är att ha en mer eller mindre komplett digital version av Göteborg klar till stadens 400-årsjubileum 2021.

– Nu har vi kommit så långt att vi faktiskt kan säga att det här börjar bli en digital tvilling. Men samtidigt är det en pågående process och ett utvecklingsarbete som sker hela tiden, säger Eric Jeansson.

LÄS MER: Snart kan du skjuta robotar på Göteborgs gator i Overwatch 2

Göteborg ligger långt framme i arbetet med en digital tvilling i jämförelse med andra svenska kommuner, enligt Eric Jeansson. Men i en internationell jämförelse har länder som Nederländerna eller Singapore kommit ännu längre.

– Vi har tidigare jobbat med vanliga kartor. Men världen är tredimensionell och därför är det naturligt att kartorna också är det. Då får vi dessutom en virtuell version av staden som man kan gå omkring i. Till exempel nattetid för att se vilka platser som upplevs som otrygga, säger han.

Kan förenkla samråden

Ett konkret exempel på hur tekniken kan användas i stadsbyggnadsprocessen är när planer ska ut på samråd. I dag ställs de tilltänkta byggena ut för att allmänheten ska kunna ta dem till sig och förstå hur de påverkar. Med hjälp av en digital version av staden räcker det med en dator för att ta del av hur planerna, enligt Birgitta Lööf, processledare för stadsbyggnad.

– Det handlar om att skapa förståelse så att det inte bara blir numerärer och antal kvadratmeter. Nu kan vi illustrera och visa vad som händer om man gör på olika sätt, säger hon.

Eftersom tekniken bakom är densamma som i många tv-spel är steget till att göra om digitala Göteborg till en bana i ett tv-spel inte särskilt stort. ”Ett par dagars jobb max”, är uppskattningen från Harald Karlsson, arkitekt och visualiserare på stadsbyggnadskontoret.

– Att göra något liknande som Fortnite är inga svårigheter. Allt som man kan göra i ett vanligt spel kan man göra här också. Man kan hoppa ner marken här och springa runt redan nu.

Tanken med Göteborg som bana i ett tv-spel är kanske inte så avlägsen. På sikt är ambitionen att skapa ”det virtuella Göteborg” och släppa all data fri, enligt Eric Jeansson.

– Vi har tanken att vi ska öppna upp det här. Då kan alla ladda hem de här modellerna och till exempel använda för att skapa ett spel eller för andra syften, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.