Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Nu kostar göteborgarnas månadskort 135 kronor extra

Från och med måndagen kostar månadskortet i Göteborg 135 kronor mer än i söndags, efter Alliansbeslutet om att dra in kommuninvånarnas subvention. Därför erbjöd Miljöpartiet att betala resenärernas mellanskillnad på Drottningtorget under måndagen.

Söndag kväll var sista chansen att köpa ett månadskort inom Göteborg för 640 kronor. Numera kostar samma periodbiljett 775 kronor hos Västtrafik.

För göteborgarna höjs nu priset för andra gången i år, eftersom Alliansstyret har dragit in subventionen som har inneburit billigare biljetter för kommunens invånare.

LÄS MER: Västtrafiks månadskort har ökat med 78 procent i pris – på tio år

LÄS MER: Busskorten blir dyrare – Alliansen drar in subvention

Under måndagen befann sig därför Miljöpartiet utanför Västtrafiks butik på Drottningtorget och delade ut kort, värda 150 kronor (50 kronor för kortet, 100 kronor för resa) för att täcka mellanskillnaden.

– Vi ger göteborgarna lite tröst, lite plåster på såren för den drastiska höjning av kollektivtrafiktaxan som är följden av alliansens politik i Göteborg, säger Karin Pleijel (MP), oppositionskommunalråd, och fortsätter:

– Det är helt fel signal. Vi vet att vi behöver fler som åker kollektivt och färre som åker bil, både för klimatets och för trängselns skull.

Enligt Pleijel riskerar höjningen att innebära att fler väljer bilen över bussen eller spårvagnen och att den ökade trängseln på vägarna kommer att drabba både godstrafik och nyttotrafik som färdtjänst.

Partiet delar ut ett 20-tal laddade Västtrafikkort, värda 150 kronor var. Korten bekostas med partiets kampanjpengar.

– Men vi tycker att det här är en viktig symbolhandling för att visa att man kan subventionera kollektivtrafiken och att vi vill fortsätta göra det.

Det är en viktig symbolhandling för idag. Vad gör ni imorgon?

– Så fort som vi hamnade i opposition lade vi en motion i december där vi vill att subventionen tas tillbaka. Den kommer upp i fullmäktiga i höst och då hoppas vi att vi kan få stöd för det.

M: "Vi väljer skola, vård och omsorg"

Men Göteborgs stads ekonomi är ansträngd. I maj rekommenderas kommunstyrelsen att inte fatta några som helst beslut som ökar kostnaderna för 2019.

LÄS MER: Stopp för nya kostnader om staden ska klara ekonomin

Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) förklarar att beslutet att dra in subventionen är en del av Alliansstyrets budget.

– Orsaken är att vi har begränsat med pengar i staden och då måste prioritera. Vi väljer skola, vård och omsorg och pengarna som ska gå dit måste tas från något annat ställe, säger han.

Enligt Orsulic har subventionen utgjort en kostnad för kommunen på 140 miljoner kronor per år.

– Kollektivtrafik är viktigt, men det är ju så att det handlar om prioriteringar, säger han och poängterar att kollektivtrafiken dessutom är till hälften subventionerad via Västra Götalandsregionen.

Karin Pleijel (MP) anser dock att kommunen borde prioritera kostnaden för en subvention.

Men hur löser vi kommunens ekonomiska situation om vi inte drar in på utgifter som denna?

– Jag tycker att vi ska tänka hållbart när det gäller ekonomi och subventionen är en del i en hållbar ekonomi. Man får prioritera. Det här tycker jag är en viktig sak att prioritera. För vår del är subventionen en solklar del i en hållbar budget.

Vad ska man dra ner på istället?

– Det är en helhet i budgeten så det är inget jag kan svara på här och nu. Det kan finnas andra delar som inte är kärnverksamheten, som är mer andra saker som helt enkelt är mindre prioriterade. Men kollektivtrafiken är en del av kärnverksamheten, det är så viktigt att kunna transportera sig i vår stan även om man har mindre medel.

Men enligt Toni Orsulic (M) skulle alternativet slå mer mot privatpersoner med dålig ekonomi.

– Gemene man måste betala lite mer, men det andra alternativet är att vi höjer skatterna. Det är inget vi stödjer. Det finns mycket vi kan spara in på innan vi behöver höja skatten. Det skulle slå mer på de med tuff ekonomi ännu hårdare, säger han.

LÄS MER: Västtrafik höjer böter för fuskåkare

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.