Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild från dagens hamndemonstration i Göteborg Bild: Per Wahlberg

Nu kommer hamnstrejken till Göteborg

Klockan 15.00 i dag tågade Göteborgs hamnarbetare från Stora Teatern till Gustav Adolfs torg i en demonstration för kollektivavtal och föreningsfrihet.

Erik Helgeson jobbar i hamnen och är dessutom styrelseledamot och sitter med i förbundsstyrelsen Hamnarbetarförbundet. I dag börjar hans arbetspass klockan 13.30. Före klockan 14 måste han vara ombytt och ha lämnat arbetsplatsen. Då har nämligen arbetsgivaren Sveriges Hamnar svarat med lockout.

– Jag hinner i stort sett ingenting, men vi har ju arbetsplikt. I dag är inte en dag då man vill komma försent, säger Erik Helgeson.

När Hamnarbetarförbundets medlemmar lämnar hamnen stannar arbetet av. Om några arbetare som inte är anslutna till facket blir kvar på arbetsplatsen, blir ändå inget arbete gjort, menar Erik Helgeson.

– Man kan säkert ha viss sidoverksamhet igång, men det går inte att driva några fartygsoperationer när alla våra medlemmar är borta.

Erik Helgeson är styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet och ledde under söndagen en demonstration för hamnarbetarna i Göteborg.. Bild: Per Wahlberg

Göteborg ansluter i hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016. De senaste veckorna har punktstrejker pågått i flera av Sveriges hamnar och i dag ansluter Göteborg.

LÄS MER: Hamnkonflikten i Göteborg på två minuter

I veckan varslade Hamnarbetarförbundets medlemmar i Göteborg om en punktstrejk mellan klockan 14 och 20 på söndagen vilket arbetsgivaren Sveriges Hamnar besvarade med en lockout.

En lockout innebär att arbetsgivaren kan stänga ute de ur sin personal som är medlemmar i fackförbundet från arbetsplatsen när de varslar om strejk. Enligt TT har arbetsgivaren svarat med lockout i samtliga hamnar där Hamnarbetarförbundets medlemmar strejkar, med viss dispens för säkerhetsarbete.

Hamnarbetarförbundet har suttit i åtta centrala förhandlingar med Sveriges Hamnar om att få teckna eget kollektivavtal. Utan resultat. Det är därför Hamnarbetarförbundet nu svarar med att lägga konfliktvarsel.

Stor uppslutning

Strax före klockan 15 rullade två bussar in och parkerade framför Stora teatern. Ur dem anslöt de hamnarbetare som fått avsluta sina arbetspass på grund av lockouten, till de människor som redan trängdes under Storans entrétak för att skydda sig från snön.

Klädda i gula västar ställde de sedan upp, med hamnarbetare och pensionerade hamnarbetare först, följda av familj och anhöriga och sist andra som ville visa sitt stöd och politiskt engagerade personer som stod upp för demokrati och strejkrätt.

– Om jag kollar runt är de flesta nog medlemmar eller anhöriga, men alla är välkomna så länge de håller sig till att det är vår demonstration, säger Erik Helgeson.

Bredvid honom står Robert Lindelöf, förtroendeman på avdelning fyra, med en megafon i handen. Han tycker att det känns bra inför demonstrationen.

– Nu har vi gjort allt vi kunnat och provat flera alternativ. Hade vi inte gjort det hade det här inte känts okej, men alla bud som kommit har byggt på att vi ska försvinna eller bli helt passiva. Det hade ingen fackorganisation accepterat.

Göteborgs hamnarbetare i en demonstration för kollektivavtal och föreningsfrihet.. Bild: Per Wahlberg

Samtidigt som folksamlingen stampade fötterna för att hålla värmen och drog ner mössor och luvor djupt i pannorna kastade barnen snöboll och en hund kämpade med att fånga de flingor som föll. Stämningen var god, men det var ingen glad tillställning.

– Ibland får vi frågor som att det här skulle vara en rolig grej vi hittat på och det är det inte. Vi har varit i den här situationen i tio månader så vad som än händer så är det skönt att komma till ett slut, säger Erik Helgeson.

Vill ha kollektivavtal

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor. Arbetsgivaren har tidigare erbjudit ett så kallat hängavtal, där Hamnarbetarförbundet skulle ingå i ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport. Det har Hamnarbetarförbundet tackat nej till och menar att ett hängavtal inte skulle ge dem det de vill ha, nämligen möjligheten att själva driva lokala förhandlingar.

LÄS MER: Massivt upptrappad hamnkonflikt med nya lockoutvarsel

Enligt TT drabbades främst containertrafiken med långväga transporter till exempelvis Asien och Nordamerika vid den förra hamnstrejken. I och med att även industrihamnar och så kallade roro-terminaler, med trafik som rullas direkt av och på båtar, nu påverkas slår den här strejken annorlunda.

– Det som är skillnaden nu är att det är Europahandeln som påverkas, säger Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik vid Göteborgs universitet, till TT.

Fakta: Hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är knappt hälften av landets hamnarbetare.

Kostnaderna för näringslivet och andra samhällsaktörer till följd av hamnkonflikten under 2017 beräknades till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser, enligt en rapport från Svenskt näringsliv.

Tidigare i januari varslade Hamnarbetarförbundet om punktstrejker i totalt tolv hamnar med start den 23 januari till och med 29 januari. Facket har även varslat om övertidsblockad vid tre av Shorelinks hamnar.

TT

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.