Nu är Hisingsbron invigd

Göteborg har fått sin nya bro. Klockan 14.00 på söndagseftermiddag kunde Hisingsbron till slut invigas. Det dröjde inte länge innan brons enda öppna cykelbana var full av politiker, brobyggare och nyfikna göteborgare.

ANNONS
|

På förhand hade trafikkontoret valt att inte gå ut med någon tid för när bron skulle öppnas, för att undvika trängsel. Men ganska snabbt var Hisingsbrons cykelbana full av folk, som kommit för att uppleva stadens nya förbindelse mellan fastlandet och Hisingen. Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) var där.

– Det känns fantastiskt roligt. En fantastisk prestation för alla som var inblandade att få till det här.

För sex dagar sedan var det fortfarande osäkert om bron skulle kunna öppna. Deformerade tvärskott i brons lyftspann bedömdes vara ett ”akut problem”. Men efter tester och beräkningar kom kommunen tillsammans med ingenjörer och konstruktörer fram till att bron kan öppnas.

ANNONS

– Jag satte kaffet i vrångstrupen kan jag säga. Men man ska vara medveten om att det här är komplicerade projekt. Jag tycker vi visat bra förmåga att hantera motgångar och komma över dem.

Här kan du se vår direktsändning från invigningen.

LÄS MER:Teorierna bakom det deformerade stålet

Stort intresse

Trots att det inte skulle bli någon invigning enligt trafikkontoret så blev det ändå en ganska traditionell ceremoni i slutändan. Strax innan klockan två var något hundratal människor samlade på den södra sidan om lyftspannet. Även på Hisingssidan köade människor och bilar.

Allmänheten hade ännu inte fått tillträde till bron utan de som samlats var politiker, tjänstemän och de som varit med och byggt bron tillsammans med familjer och anhöriga.

Det var varselvästar, Sverigeflaggor och trumpetfanfarer från inhyrda Triple & Touch. Förväntan låg i luften. En kommunikatör på trafikkontoret hade dagen till ära klätt sig i en långklänning täckt med paljetter föreställande Hisingsbrons siluett.

– Andas, sa hon till sig själv medan hon väntade på att bron skulle öppna.

Klockorna ringde, bommarna stängde, lyftspannet höjdes och sänktes, bommarna öppnade och sedan var trafiken igång. Efter ett tag blev antalet varselvästar färre och färre allt eftersom de som bjudits in till broöppningen blandats samman med de som stått och väntat nedanför bron.

ANNONS

I vimlet på bron stod också Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoret.

– I dag får man vara glad. Det är jätteskönt. Att få se bron börja användas och intresset här på plats. Det är ett spontanintresse i och med att det inte varit annonserat.

LÄS MER:Arkitekternas dom: Så blev nya Hisingsbron

Förstärkningsarbete väntar

Nu får bron trafikeras av bilar, bussar, cyklister och fotgängare. Spårvagnarna kommer inte att börja köra över bron förrän 16 augusti. Fram till dess ska också en del förstärkningsarbeten göras i lyftspannet på grund av de bucklor och deformationer som hittats där.

Även projektchefen Mikael Nummedal var på plats.

– En historisk dag känns det som. Det är många som uppenbart verka tycka det är spännande, säger han.

Men även om bron är invigd är arbetet inte avslutat.

– Vi ska väl gå hem och pusta ut i några timmar nu och sedan sätter vi igång det arbetet med att projektera och göra färdigt, säger Mikael Nummedal.

En av de första personerna att cykla över bron var Kerstin Thorén. GP stannade henne mitt uppe på bron.

– Jag är här för att se på den nya bron förstås. Det är jättestort att vi fått en ny fin bro.

Nu har du kommit halvvägs – hur känns den?

ANNONS

– Den är mycket mer lättcyklad och inte så hög som den gamla!

LÄS MER:Arkitekternas dom: Så blev nya Hisingsbron

LÄS MER:Beskedet: Hisingsbrons cykelbanor stängs inte av

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS