Nästan dubbelt så många tåg på Centralen

ANNONS
|

- Med Västlänken kan vi nästan fördubbla kapaciteten på Göteborg C, säger Alexander Hellervik, trafikanalytiker på Trafikverket region Väst.

I dag klarar Göteborg C 675 tåg per dygn. Med Västlänken ökar kapaciteten till 1 125 tåg per dygn.

- Senare kommer det att finnas plats för ännu fler tåg, säger Hellervik.

Nästan alla pendel- och regionaltåg genom Västlänken

Västtrafik vill, enligt planer som blev offentliga på torsdagen, köra all pendeltågstrafik och nästan all regionaltågstrafik genom Västlänken.

Pendeltågen kommer att trafikera Älvängen – Kungsbacka samt Alingsås – Mölndal.

Regionaltågen kommer att köras Vänersborg – Trollhättan – Göteborg – Landvetter – Borås, Skövde – Alingsås – Göteborg – Kungsbacka - Halmstad och Uddevalla – Stenungsund – Göteborg – Mölndal.

ANNONS

- Vi vill skapa så många direktförbindelser och så många nya resemöjligheter vi någonsin kan, säger Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik. Med en enkel tidtabell med kvartstrafik eller halvtimmastrafik blir det lätt att använda tågen.

Västtrafik: Trefaldigat resande

Enligt Västtrafiks målbild för år 2035 trefaldigas tågresandet i regionen.

Hälften av Västtrafiks tågresenärer till Göteborg kommer att gå av vid Haga och Korsvägen, 20 000 respektive 25 000 resenärer per dygn.

Därmed blir Haga och Korsvägen bland de största stationerna i Sverige, räknat i antal resenärer

Göteborg C väntas få 40 000 – 45 000 resenärer per dygn under jord samt resenärer med fjärrtågen på de tolv kvarvarande spåren ovan jord.

Med fyra spår på underjordiska Göteborg C och två spår på stationerna Haga och Korsvägen klarar Västlänken 16 tåg per timma och riktning.

Men när Västlänken öppnar kan det gå 12 tåg per timme och riktning genom tunneln. Trafikverket har räknat med kapacitetsökningarna i Nationell plan som gäller till och med 2025.

Nya spår och höghastighetståg

De innefattar bland annat förbigångsspår och vändspår på Västra stambanan, höghastighetsjärnväg Mölnlycke – Bollebygd via Landvetter flygplats, tunnlar under Varberg och Hallandsåsen, planskildheten i Olskroken och Södra Marieholmsbron.

När hela sträckan Almedal-Borås fått dubbelspår ökar kapaciteten till 14 tåg/timma och när kapaciteten ökats på Bohusbanan och/eller Västra stambanan till 16 tåg/timma .

ANNONS

Med fyra spår i Haga och Korsvägen ökar kapaciteten till 24 tåg per timma i varje riktning.

Enligt ledningen för Projekt Västlänken kan de två stationerna förses med fyra spår till öppnandet av tunneln år 2026 om beslut fattas inom fem år.

- När det behövs beror på när Västra stambanan kan få fyra spår på någon del av sträckan Alingsås-Göteborg, när Västkustbanan kan få partiellt fyrspår och när Bohusbanan delvis får dubbelspår, säger Hellervik.

ANNONS