Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nästa älvskyttel blir el-färja

Den tredje skyttelfärja som ska trafikera älven i Göteborg föreslås gå på batterier - tills laddningen tar slut.

GP skrev nyligen att kommunen och Västtrafik är överens om att beställa en tredje färja av samma sort som Älveli och Älvfrida som går mellan Stenpiren och Lindholmspiren.
De två första färjorna går på dieselolja men är förberedda för att kunna byggas om till eldrift, för att minska klimat- och miljöbelastningen. Och nu föreslår Västtrafik att nästa skyttel, som ska kunna sättas i trafik 2018, ska bli elektrisk redan från början.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS OCKSÅ: Ny älvskyttel köps in i väntan på cykelbro

Men trots att teknikutvecklingen går framåt kommer batterierna inte att räcka för att driva färjan elektriskt hela tiden. De nuvarande skyttlarna går mellan cirka klockan sju på morgonen och sju på kvällen, alltså tolv timmar.
– Eftersom skytteln bara ligger still någon minut på vardera sidan älven så hinner den inte ladda då, som en del bussar kan på ändhållplatserna. Skytteln kan bara ladda på natten, och därför kommer den att behöva köra på diesel när laddningen tar slut, förklarar Christer Olsson, affärschef för båttrafiken på Västtrafik.

Elektrifieringen bedömer Västtrafik höjer priset på den nya färjan med cirka 15 miljoner kronor. Totalkostnaden blir då cirka 75 miljoner. Dessutom tillkommer kostnader för infrastruktur på land för laddning av batterier.

En förutsättning för att Västtrafik ska kunna beställa denna älvskyttel är dock att både Västra Götalandsregionen, som äger Västtrafik, och Göteborgs kommun godkänner investeringen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.