Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Johan Trouvé kontaterar att många medlemmar hört av sig och är bekymrade över hur EU-toppmötet påverkar deras verksamheter.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Näringslivet oroas över EU-avspärrningar

Många företag är bekymrade över hur EU-toppmötet i veckan påverkar deras verksamhet. Men när det gäller möjligheten att få ersättning av staten är den i princip obefintlig.

Både på fredagen när EU-toppmötet äger rum och även under onsdagen och torsdagen påverkas trafiken i Göteborg. Västsvenska handelskammaren har haft en mängd bekymrade medlemsföretag som hört av sig i ämnet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– En Icabutik räknar till exempel med att tappa en hel del omsättning. Bilföretaget Cevt på Lindholmen stänger och alla kommer att jobba hemifrån, säger Johan Trouvé.

– Å ena sidan sägs det från polisen att det finns en risk för kaos och att man ska stanna hemma, å andra sidan finns information om att riksväg 40 bara ska vara avstängd en viss tid. Det skulle behöva förtydligas. Det är ju bra att Göteborg syns internationellt på detta sätt, men det kostar företagen stora summor.

Hänvisar till polisen

Att få ersättning för förlorad inkomst eller intäkt är dock liten. Ansvariga för EU-toppmötet på regeringskansliet hänvisar alla dylika frågor till polisen. Och polischefen i Storgöteborg, Erik Nord, har följande att säga om kritiken från näringslivshåll:

– Att trafiken påverkas har att göra med säkerhetsläget. De fordon som körs vid EU-toppmötet måste befinna sig i rörelse hela tiden, då räcker det inte att spärra av bara när de passerar. Vi har en trafiksituation i Göteborg morgnar och eftermiddagar som vi måste ta hänsyn till. Vi måste kunna välja det bästa alternativet för stunden. Och om vi stänger av E6 får det effekter på andra håll när bilister söker sig dit i stället.

Kollektivtrafik bättre

– Pendeltågen borde däremot inte vara några problem att åka med och spårvagnar som inte delar körfält med bilar påverkas inte – de är i varje fall bättre än att åka bil. Cykla är också bra, men det är ju inte så trevligt väder.

Hur ser ni på företag och organisationer som förlorar pengar på detta?

– Vi har förståelse för det. Vi gick ju ut med information för att försöka underlätta för allmänheten i denna fråga.

– När det gäller frågan om ersättning är utgångspunkten att den inträder först när staten gjort fel. Det är inte rimligt att vi skulle bli skadeståndsskyldiga för avspärrningar. Det här är att räkna som force majeure.

Från Justitiekanslerns (JK) sida, som hanterar skadeståndsanspråk mot staten, förklarar juristen Helen Ziobro att möjligheter att få ersättning är mycket liten. I ett fall från i fjol när USA:s vicepresident Joe Biden var på besök i Stockholm ville ett företag ha ersättning för tappade intäkter på grund av polisavspärrningar. JK konstaterade att staten inte gjort något fel och avslog begäran.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.