Mystisk cirkel över Rosenlundskanalen

ANNONS
|

- Planeringen är i ett väldigt tidigt skede men målet är att ha en ny gångbro på plats innan stationen i Haga står klar om tio år, säger Sandra Trzil, planarkitekt på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg.

- Men vi hoppas att bron kan byggas tidigare och fungera som koppling över kanalen redan närt Västlänken byggs.

Gångbron minskar avståndet mellan Västlänkens station i Haga och området innanför Vallgraven.

Arkitekten Erik Andersson har gjort en första skiss på den nya bron.

- Inga beslut är tagna och det är ett känsligt område kring Rosenlundskanalen som är ett riksintresse, säger Trzil.

- Vi kommer att behöva ta stora hänsyn till kulturmiljön vid kanalen, detaljplanen kommer att gå ut för granskning i höst och vi har fortlöpande diskussioner med länsstyrelsen.

ANNONS

Om gångbron byggs blir det i förlängningen av Arkitektgatan innanför Vallgraven i norr och Haga Kyrkogata i söder.

Gångbron skall, liksom den blivande Kaponjärbron mellan Pusterviksplatsen och Feskekörka, byggas i kompositmaterial som kolfiber för att bli så slank och lätt som möjligt.

Med de två gångbroarna förbättras gångvägarna mellan stationen i Haga och stora delar av området innanför Vallgraven. Kungsparken blir samtidigt mer tillgänglig med de nya gångstråken.

Erik Andersson hoppas bron kan stå klar redan när arbetet med Västlänken inleds,

- Det är ju spännande med broar i kolfiber, säger han. Vi har ritat broar i stål, betong och trä men det är första gången vid tillsammans med ELU i Göteborg har rotat och beräknat en bro i kompositmaterial.

- Med kolfiber kan man skapa en smäcker bro, det är ju ett mycket lätt och starkt material.

Andersson hoppas på räcken i glas för att barn och rullstolsburna skall få samma utsikt över kanalen som alla andra.

ANNONS