Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Cykelolyckorna har mer än fördubblats sedan 2011. Nu vill Miljöpartiet veta varför och vad som görs åt saken. Bild: Sebastian Waldenby

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

MP kräver förklaring om varför cykelolyckorna ökar

Som GP berättade på måndagen har antalet cykelolyckor ökat drastiskt de senaste åren. Nu vill Miljöpartiet ha en genomlysning av frågan.

I ett yrkande till nästa möte i trafiknämnden skriver MP att man vill att trafikkontoret får i uppdrag att redovisa läget, möjliga orsaker och vad som görs för att nå en nollvision för skadade i Göteborgstrafiken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sedan tio år har Göteborg ett trafiksäkerhetsprogram med tydliga mål om hur antalet olyckor ska minska. Men utvecklingen går åt fel håll.

LÄS MER: Antalet singelolyckor med cykel ökar kraftigt

Antalet cykelolyckor har mer än fördubblats sedan 2011. Och lika illa är det med fallolyckor för fotgängare, som GP berättade under måndagen.

MP vill ha alla detaljer

Utvecklingen oroar Karin Pleijel (MP), ledamot i trafiknämnden.

– Det är ett misslyckande. Vi vill gå mot mer cykling och gångtrafik. Om det är förknippat med olyckor är det väldigt illa.

Visste du att det var så här illa?

– Nej, jag hade inte fått del av den statistiken tidigare. Men det här är en viktig fråga. Det som är rätt måste vara lätt. Man måste kunna känna sig trygg när man använder cykeln eller går i staden.

Vad är det konkret ni vill göra nu?

– Vi vill få reda på hur det ser ut lite mer i detalj. Vilka kategorier som är olycksdrabbade och kanske om det är olika platser. Så vi får en mer detaljerad bild av läget och orsakssamband. Vi vill veta vad som redan görs och vad vi behöver göra för att det ska bli säkrare.

Elcyklarna har drivit upp farterna

Cykling är en fråga som engagerar många. Flera reaktioner på artikeln om cykelolyckor handlar om cykelvägar som tar slut i tomma intet.

Karin Pleijel känner igen den kritiken och konstaterar att det är viktigt att täppa till de brister som finns, om Göteborg ska bli en bra cykelstad.

– En kedja är inte starkare än den svagaste länken. Om en cykelväg innehåller ett uppehåll, så blir det ju ingen bra väg. Det finns naturligtvis många pendelstråk som fungerar bra. Men sett till helheten finns det också brister.

Det ökade antalet elcyklar har också ändrat förutsättningarna. Hur ser du på det?

– Det är en viktig frågan. Elcyklarna har blivit populära och fått fler att välja bort bilen. Samtidigt ökar det tempot. Då måste vi hitta bästa sätten att inte skapa fler olyckor kring. Men jag har ingen exakt lösning för hur det ska gå till. Det blir något för trafikkontoret att titta på,

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.