Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Bild: Thommy Tengborg/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Bild: Thommy Tengborg/TT

Minister öppnar upp för reglering av elsparkcyklar

I en intervju med Dagens Industri öppnar infrastrukturministern upp för eventuell reglering av elsparkcyklar på nationell nivå.
– Jag är beredd att ha en bra dialog med kommuner om vilka regleringar som behövs, säger Tomas Eneroth till Di.

Felparkerade elsparkcyklar har stundtals varit regel snarare än undantag i Göteborg. Att se två personer susa förbi på samma Voi, Lime eller Tier, är inte heller någon ovanlig syn på stadens gator.

I en artikel som Dagens industri publicerade under måndagen öppnar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) nu upp för eventuell reglering av elsparkcyklar på nationell nivå, för att få ordning på de nuvarande problemen som omger dem i storstäderna.

– Jag är beredd att ha en bra dialog med kommuner om vilka regleringar som behövs, uppger han till Dagens industri.

Säkerhetssynpunkten i användandet av elsparkcyklar är något som han framhåller.

– Jag tycker att det har skapat osäkerhet i trafiken. Jag inser att det är ett smart sätt att ta sig fram, men vi måste se till att det blir säkert. Jag oroas över de tillbud vi sett och vissa allvarliga olyckor, säger Tomas Eneroth till Di.

Kommunerna har främsta ansvar

Men infrastrukturministern menar att det främst är kommunerna själva som har ansvar för att se till att elsparkcyklar trafikerar gatorna på ett lämpligt sätt.

– Jag tror att det stora huvudproblemet nu är att de slängs överallt, dumpas i hamnar och inte har uppsamlingsplatser och det är ett kommunalt ansvar, säger Tomas Eneroth till Di.

Stockholm har redan fått vissa regleringar på plats. I maj månad skrev fem elsparkcykelföretag under regler gällande fartbegränsningar, no-go-zoner och parkeringsregler i Stockholm stad, enligt Dagens industri.

I Göteborg går det något långsammare. Under maj månad lade trafiknämnden fram ett förslag, för att komma till bukt med problemen kring felparkeringar och olyckor i samband med användandet av elsparkcycklar.

LÄS MER: Elsparkcyklar ska regleras i Göteborg

Maxhastighet på 20 km/h

Transportstyrelsen definierar en elsparkcykel, vilken har en maxhastighet på 20 km i timmen och en motor på max 250 watt, som en cykel. Men om elsparkcykeln överskrider dessa kvalifikationer är det i nuläget oklart vad den ska regleras som. Fordonet uppfyller inte de tekniska krav som ställs på en moped klass två och kan därför inte räknas till kategorin mopeder.

Dagens industri uppger att kommuner tycker att regleringen av elsparkcyklar är en lagfråga, snarare än en kommunal fråga, på grund av just svårigheten i att reglera och lägga avgifter på fordonen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.