Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Daniel Bernmar (V) och Ulf Kamne (MP) vill på sikt införa miljözoner i Göteborg. Johan Nyhus (S) anser att det skulle stänga ut invånare från innerstan. Bild: Elisabeth Alvenby

Miljözoner i centrala Göteborg - en fråga som splittrar blocken

Frågan om miljözoner splittrar både de rödgröna och alliansen. Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna vill införa zonerna i centrala Göteborg. Men Moderaterna och Socialdemokraterna är starkt emot.
– Vi är inte beredda att införa detta utan tror att konsekvenserna för den enskilde blir för stora, säger Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor.

Mycket tyder på att regeringen kommer att göra det möjligt för enskilda kommuner att införa så kallade miljözoner från och med 2020.

Både Miljöpartiet och Vänsterpartiet är positivt inställda till att införa sådana zoner i centrala Göteborg. Det skulle innebära att man portar vissa personbilar, exempelvis bensin- och dieselbilar, från stadskärnan.

Miljöpartiet kan tänka sig att omvandla de planerade 30-zonerna i centrala Göteborg till miljözoner.

– Det vi kan se i dag är att vi har luftkvalitetsproblem i centrum. Det beror till stor på del på trafiken, och det är däckslitage och diesel som är det största problemet, säger Ulf Kamne (MP) kommunalråd i Göteborg stad.

Rödgrön oenighet

Men de rödgröna är inte eniga. Socialdemokraterna motsätter sig helt och hållet sådana planer.

– Det finns ganska många medborgare i Göteborg som inte har råd eller inte kan köpa den senaste bilmodellen, plus att det inte var så länge sedan som diesel var en miljöbil. Det trodde man för 5-6 år sedan och nu skulle man plötsligt inte få köra den i stan, säger Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor.

Ett klent argument tycker Ulf Kamne.

– Det är intressant att just när man pratar om bilar så är det många som oroar sig för fattiga människor, men det gör man inte i andra sammanhang. Det blir ett ihåligt argument. Sedan så förstår jag att man bara inte kan förbjuda saker som finns i dag, utan måste göra det med framförhållning.

"Jätteviktigt"

Även inom Alliansen finns en spricka i frågan.

Axel Josefson (M), vice ordförande i trafiknämnden, är inne på samma spår som Nyhus.

– Det är ett fåtal människor som har har tillgång till de här bilarna, det utesluter ju grupper från stora delar av stan. Det är vi tveksamma om.

Axel Darvik (L), vice ordförande i miljönämnden, menar att staden har ett hälsoproblem som skadar invånarna - något som måste lösas med konkreta åtgärder.

– Det är jätteviktigt. Detta är mest av allt ett hälsoproblem, även om det kallas för miljözoner så är det nästan hälsozoner. Och det är framförallt de centrala delarna av stan där det är dålig luftkvalitet.

Akut situation

Men Socialdemokraterna och Moderaterna anser att de största problemen med avgaser finns ute på lederna och motorvägarna - inte i innerstan.

– Det är inte sant att problemen är vid lederna, det bor inte så jättemycket människor där. Utan de största problemen finns, visserligen i Gårda, men också på Sprängkullsgatan, Linnégatan och Odinsgatan, säger Axel Darvik.

Både han och Ulf Kamne tycker att situationen är akut och vill att man redan nästa år utreder möjligheten att införa miljözoner i centrum till 2020.

FAKTA: Miljözoner

Regeringen väntas under våren lägga fram ett förslag om miljözoner med strängare utsläppskrav för fordon i stadstrafik.

Miljözoner med begränsningar i stadstrafik finns redan för vissa fordon. Transportstyrelsen fick i uppdrag av regeringen att utreda om systemet kan utökas och även gälla personbilar.

I slutet av 2016 kom förslaget. Transportstyrelsen vill att två nya miljözoner införs, klass 2 och klass 3.

För att få köra i klass 3 krävs, enligt förslaget, ett fordon som går på el eller vätgas.

Förslagets klass 2 innebär att fordon som körs med bensin, diesel, etanol och gas måste uppfylla vissa miljökrav för att få köra där.

Varje kommun får själv bestämma om man vill ha miljözoner.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.