E20 är en fråga för Skaraborg, inte för Göteborg, säger miljöpartisten Ronnie Ljungh.
E20 är en fråga för Skaraborg, inte för Göteborg, säger miljöpartisten Ronnie Ljungh.

Miljöpartist överklagar utbyggd E20

ANNONS
|

- Göteborg skall inte finansiera en onödig utbyggnad av en väg i Skaraborg, säger Ronnie Ljungh.

Ljungh är ledamot av kommunfullmäktige i Göteborg för Miljöpartiet, förste vice ordförande i Kretslopps- och vattennämnden och ledamot av styrelsen för Göteborgs Hamn.

Men han betonar att han överklagar beslutet i egenskap av privatperson.

Staten och kommunerna överens

30 januari undertecknades ett avtal mellan staten genom Trafikverket, Västra Götalandsregionen, de fyra kommunalförbunden och Västsvenska Handelskammaren om utbyggnad till av E20 genom Västra Götaland.

Utöver de fyra etapper som regeringen beslutade om 2010 skall ytterligare nio etapper av E20 byggas ut till en sammanlagd kostnad av 6,5 miljarder kronor.

ANNONS

Västra Götalandsregionen, de fyra kommunalförbunden och Västsvenska Handelskammaren satsar enligt avtalet 1,35 miljarder kronor.

Göteborgs Stad bidrar genom Göteborgsregionens kommunalförbund med 40 miljoner kronor.

Överklagan: Behövs inte

Men beslutet överklagas nu av Ljungh.

- Enligt Trafikverket finns det inga kapacitetsskäl eller trafiksäkerhetsskäl att bygga ut de aktuella delarna av E20 till motorväg eller fyrfältsväg, säger Ljungh.

- Det räcker med 2+1-väg med mitträcken för att förbättra trafiksäkerheten radikalt, trafiken är så gles att det inte behövs två körfält i varje riktning överallt.

- Utbyggnaden av E20 är en del av ett politiskt spel, det handlar inte om transportkapacitet eller trafiksäkerhet.

Ljungh anser att det inte finns något skäl för Göteborgs Stad att stödja utbyggnaden av E20 ekonomiskt.

- Det är sex mil mellan Göteborg och Vårgårda. säger han. E20 är en fråga för Skaraborg, inte för Göteborg.

ANNONS