Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mer än var åttonde resa är försenad

Färdtjänsten i Göteborg fortsätter att kämpa med förseningar. För resenärerna leder det till irritation och oro.

Hittills i år har färdtjänsten på uppdrag av Göteborg Stad haft över 2700 körningar som varit försenade i 20 minuter eller längre. Av dem har över 1100 resor varit försenade i över en halvtimme. Enligt Sophie Edler Hongelin, som är tillförordnad sektionschef på färdtjänsten i Göteborg, kan förseningarna ha flera orsaker.

– Det kan bero på trafikstörningar, vägarbeten och teknikstrul hos oss eller hos företagen vi anlitar. Det kan också bli brist på personal på grund av sjukdom eller att företagen som kör har problem att få fram fordon, säger hon.

Ett av äldreboendena som GP varit i kontakt med har berättat att färdtjänsten ofta är sena vid hämtningar och lämningar. I början av juli blev en utflykt försenad 45 minuter. Efter det har två av de boende inte längre orkat följa med på utflykter.
 
– Det är naturligtvis tråkigt för resenärerna som upplever det här och det är viktigt att vi tar hand om reklamationerna så att vi vet vad förseningen beror på, säger Sophie Edler Hongelin.

Resorna bokades flera dagar innan av personalen på äldreboendet, men resulterade ändå i långa förseningar. Varför det?

– Det är svårt att säga vad som händer i de specifika fallen. Men vi går igenom förseningarna och vi upprättar alltid ett ärende och analyserar vad som hänt. Om resan är mer än 20 minuter försenad så har man som kund även rätt att åka gratis, säger hon.

Hur gör ni för att se till att det inte blir stora förseningar?

– Är det vissa tendenser hos vissa företag så tar vi dialogen med dem. Vi ser också om det är trafikstörningar inom vissa områden, då får vi göra en plan för att åtgärda det. Det som är positivt är att förseningarna ser ut att bli mindre jämfört med 2016 då vi skrev ett nytt avtal. Det tog tid att utbilda förare och samtidigt rådde en förarbrist, säger hon.

Under 2015 fick Taxi Kurir skarp kritik på grund av att de misskött sina uppdrag från kommunens färdtjänst. VD:n för Taxi Kurir i Göteborg, Tomas Andersson, fick då avgå på grund av att de inte kunnat leverera lika många fordon som avtalet krävde. I dag har de fortfarande kontrakt med kommunen.

– Men de har en mindre del av körningarna i dag, så det finns inget specifikt problem med dem, säger Sophie Edler Hongelin.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Försenade sjukresor

När det gäller sjukresor så är det Västtrafik som har uppdraget för transporter till och från sjukhus eller läkarmottagningar i Göteborg och regionen. Förseningar i deras körningar har bland annat resulterat i missade läkartider för boende på Svaleboskogens äldreboende i Göteborg, enligt personalen. Men för beställda resor till tidsbokade läkarbesök är förseningar ovanliga enligt Västtrafik.

– Om man uppger att det gäller en specifik tid som personen måste vara någonstans, så garanterar vi att vi håller tiden. Generellt är ungefär en procent av våra körningar försenade, säger Gunilla Victor, kundansvarig för anropsstyrd trafik.

Vad kan det bero på i de fall där det blir förseningar trots garantin?

– En sjukresa är som att betrakta som en kollektivresa. Vi hämtar och lämnar flera personer utmed vägen. Om en person utmed rutten har ett läkarbesök så är det väldigt viktigt att vara tydlig med det vid bokningen så att vi vet att det är bråttom, säger hon.

Och när det trots det inte fungerar?
 
– Om det inte funkar så är det jättetråkigt och det beklagar vi verkligen. Då är det väldigt viktigt att berätta det för oss så att vi kan utreda exakt vad det är som har hänt, säger Gunilla Victor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.