Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Så här såg det ut tidigare under torsdagen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Matvraket" åter på rät köl

Restaurangbåten Pir 31 i som ligger i Vallgraven sprang läck på torsdagsmorgonen och fick kraftig slagsida. Men med plastskynken och pumpar är fartyget nu åter på rät köl.
Larmet kom strax efter klockan 07 och en räddningsledare och åtta brandmän arbetade under morgonen med att tömma båten på vatten.
- Det hade kommit in mycket vatten och såg inte så bra ut, sade Urban Samuelsson, larm-och ledningsoperatör på Räddningstjänsten. Men båten ligger förtöjd vid kajen och står på botten, den sjunker inte och välter inte.
Båten hade fått kraftig slagsida sedan en sötvattensledning sprängts av kylan. Under natten hade 2,5 kubikmeter vatten läckt ut i båtens köksregion i nedre planet per timma. Lutningen ledde till att ena sidan av skrovet hamnade under vattenytan i Vallgraven och vattnet började läcka in. Länspumpningen blev meningslös.
- Det spelade ingen roll hur mycket vi pumpade, vattnet fortsatte att sippra in. Båten måste ha tagit in 20 kubikmeter vatten, vi måste först försöka täta med plast på utsidan innan vi kan börja tömma henne, sade krögaren Mats Jönson på torsdag förmiddag.
Några timmar senare hade operationen lyckats, vattnet hade slutat strömma in tack vare ett par plastskynken på skrovet, länspumpningen hade givit resultat och båten stod på rät köl.
Restaurangen har varit stängd under vintern. Mats Jönsson håller på att renovera Pir 31 inför en planerad nyöppning 1 april under namnet Portside.
- Vi har renoverat två våningar på båten men ännu inte hunnit till den tredje längst ned där vattnet läcker in, säger Mats Jönson. Det var tur i oturen att vi inte hade börjat renovera köket.
- Vi får nog skjuta upp premiären till mitten av april. Först måste båten torka ut ordentligt. Försäkringen täcker varken räddningstjänstens insats eller läckage- och vattenskadorna.
- Räddningstjänsten vill ha 15 000 kronor och pumparna kostar en hel del, jag räknar med att få betala 30 000 - 40 000 kronor ur egen ficka, säger han. Men det kunde varit värre, de renoverade planen är oskadda.
Jönsson har inte haft tur med sina båtar i vår. En av hans segelbåtar i Las Palmas knäckte masten för några veckor sedan.
- En båtägare är bara lycklig vid två tillfällen. Det är när man köper en båt och när man säljer den, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.