Martin, pendlare: Tänk bil - gör cykel

Martin Ravnefjord vill bryta "trafikmaktsordningen" för att fler ska kunna cykla snabbare och säkrare i Göteborg.

ANNONS
|

– Jag jämför med den så kallade könsmaktsordningen, att det är männen som har makten i samhället. Trafikmaktsordningen innebär att bilisterna har makten i trafiken. Det som är självklart för biltrafiken är inte självklart för cykeltrafiken, säger Martin Ravnefjord.

Han visar ett litet men tydligt exempel som han lade upp en bild av på Facebook-gruppen Cykla Göteborg häromdagen.

– En bil som hade krockat i korsningen vid Ullevi hade sedan körts eller knuffats undan men blockerade då i stället cykelbanan. Jag tror inte alls att det var medvetet gjort men det omvända vore helt otänkbart. Alltså att en bil som krockat på cykelbanan hade knuffats ut på gatan.

ANNONS

Martin Ravnefjord bor i Bagaregården i östra Göteborg och cyklar varje dag till jobbet inne på Norra Hamngatan i centrum.

Oftast väljer han cykelbanorna längs E20 förbi Olskroken och vidare via Norra Gårda längs Gullbergsån till Nya Ullevi och därifrån på Ullevigatan till erkänt cykelsvåra området Drottningtorget-Brunnsparken.

– Där har man aldrig sagt att cyklar är ett viktigt trafikslag, lika viktigt som bilar, spårvagnar och bussar. Utan man har gjort som på många andra håll i centrala stan hittills, att där cykeltrafiken har fått bättre framkomlighet har det tenderat till att ske på fotgängarnas bekostnad

Martin Ravnefjord säger att han inte har någon närmare koll på trafikkontorets planering eller politikernas beslut vad gäller cykling.

– Men jag tror att trafikkontorets cykelplanerare nog tänker ungefär som jag. Och jag kan inte se att varför de politiska partierna ska kunna ha så olika syn heller.

– En av de saker jag brukar säga när jag sammanfattar är: Tänk bil - gör cykel! Alltså, när man planerar för cyklar, gör på samma sätt som man gör när man planerar för bilar. Då får cyklisterna samma självklara förutsättningar i trafiken som bilisterna har.

Martin Ravnefjord om två konkreta cykelbyggen

Pendlingscykelvägar?(Kallas också cykelmotorvägar eller stomcykelvägar)

– Bra, men de måste genomföras fullt ut, helt genomtänkta. Det som nu diskuteras mest är Stenpiren. Stomcykelbanan längs hamnen går nu tvärs över ett "torg" vid spårvagnshållplatsen och färjeterminalen. Det är en katastrof! Cykeltrafiken verkar överhuvudtaget inte ha varit med i planeringen när man nu har byggt där.

Cykelfartsgator?(Där cykelbanan går mitt i gatan och bilarna får anpassa farten))

– I grunden bra, och man borde kunna göra cykelfartsgata av till exempel Linnégatan, den är en självklar cykelfartsgata! Men på Redbergsvägen gillar jag inte att man i uppförsbacken förväntas hålla sig till höger för att släppa förbi bilar. Olycksstatistiken visar att det är farligare för en cyklist att köra bredvid bilarna i stället för framför.

ANNONS