Enligt Appinstitute tjänar skaparna ungefär 95 000 kronor i minuten på spelet.
Enligt Appinstitute tjänar skaparna ungefär 95 000 kronor i minuten på spelet.

Många vill rida på Pokémonappen

Det är inte bara speltillverkaren som tjänar på den stora hajpen kring den Pokémonappen. Nu börjar lokala företagare hitta sätt att rida på vågen.

ANNONS
|

I helgen samlades över 2 000 personer vid Sockerbruket för att fånga fiktiva krabbor, sköldpaddor och sjöodjur. Varje dag delade arrangören Stena Line ut priser till den som fångade flest eller mest ovanliga Pokémons. Syftet var att träffa potentiella kunder och medarbetare.

– Vi sålde inte biljetter på plats så vi tjänade inga pengar därigenom, men evenemanget var ändå värt det vi investerade i tid och pengar, säger Carl Mårtensson som är informatör på Stena Line.

Företaget är ett av många som har hakat på trenden med mobilspelet Pokémon Go. Det vanligaste sättet att använda spelet för egen vinning är att lägga ut lockbeten, så kallade "lures", utanför sin butik eller restaurang. Det gör att många spelare söker sig dit för att fånga Pokémons. Science Fiction-bokhandeln i Göteborg är en av de som har en aktiv "lure" i sin butik.

ANNONS

– Det är mycket folk som traskar runt i butiken men jag vet inte hur många av dem som spelar, säger Bo Engwall.

Han uppskattar att lockbetet kostar runt 200 kronor om dagen. Butiken kommer ha det aktivt veckan ut men det kan komma att förlängas. Bo Engwall tror att de företag som har mest att vinna på att marknadsföra sig med hjälp av Pokémon Go är de som vanligtvis inte lockar målgruppen.

– Våra kunder har nördiga intressen och spelade spelet innan det fanns på marknaden. De hade kommit till vår butik även om vi inte hade haft några särskilda erbjudanden kring Pokémon Go, säger han.

Spelet slukar såväl batteritid som internettrafik. Flera caféer erbjuder gratis laddning och trådlöst internet och har särskilda materbjudanden till personer som spelar. Men enligt Malin Selander på Tele 2 är det för tidigt att säga hur mycket mobiloperatörerna kommer kunna tjäna på spelet.

– Vi märker att det finns ett stort spelintresse bland våra kunder. Men eftersom många ändrar sitt surfmönster på sommaren kan vi inte säga än hur mycket av trafikförändringarna som beror på spelet, säger hon.

ANNONS

Appen är den mest nedladdade i 35 länder och företagen bakom spelsuccén har sett sina aktier skjuta i höjden. Nintendo och dess dotterbolag The Pokemon company har båda investerat i det Kalifornienbaserade Niantic som har utvecklat och publicerat spelet.

Enligt Appinstitute tjänar skaparna ungefär 95 000 kronor i minuten på spelet.

Nu återstår att se hur mobilsuccén ska dra in ännu mer pengar. Ett troligt sätt är tillverkaren kommer att lansera sponsrade platser, som innebär att företag kan betala för att få ett Pokémonstopp eller Pokémongym på sina ägor.

Pokémon Go är ett augmented realityspel (AR) som använder din telefons GPS och kamera för att göra om den riktiga världen till jaktmarker där du kan fånga gulliga monster.

Spelet gör också om välbesökta platser och landmärken till Pokémongym och Pokéstoppdär spelarna kan utföra olika aktiviteter.

Lokala företag kan använda spelet i sin marknadsföring genom att locka spelare med särskilda erbjudanden eller gratis laddning och trådlöst internet.

Ett annat sätt är att betala för ett lockbete, så kallad "lure", som lockar monster och därmed även spelare till en viss butik eller restaurang.

ANNONS