Många tog chansen att se in i framtidens Göteborg

ANNONS
|

Sträckan från Älvrummet till bygget av den nya Marieholmstunneln är redan i dag kantad av byggarbetsplatser. Men ännu fler är på gång. Det blev de knappt 300 personer som tog chansen att gå lördagensguidade Framtidspromenad– arrangerad av Trafikverket, Göteborgs stad och Västsvenska paketet –varse.

Ylva Regnström, Bosse Bjerkeholt och Carl Stegarås var några avflanörerna. De är positivt inställda till vad som väntar.

– Det är bra att staden utvecklas. Det är ju ganska trist, och inte så människovänligt, runt centralstationen och E45 i dag. Det är också bra om man kan få bättre tillgång till älven och slippa trafiken. Det är väldigt centrala tomter så det borde ju gå att göra mer av den ytan, säger Bosse Bjerkeholt.

ANNONS

Att framkomligheten kommer vara begränsad under byggnationen är ett litet pris att betala anser de.

– Allting förändras och utvecklas hela tiden. Ingenting är ett permanent tillstånd. Det ingår på något sätt, säger Ylva Regnström.

500 meter lång tunnel klar 2020

Vid Marieholmstunneln fick Jörgen Sannerstedt från byggbolaget Züblin svara på en mängd frågor från intresserade besökare.

– De vanligaste frågorna handlar om hur långt, hur högt och hur brett det är, säger han.

Och vad är svaren?

– Ett byggelement är hundra meter långt, tio meter högt och trettio meter brett. Sammanlagt är det tre element. Sen är det även så kallade cut-and-covertunnlar på vardera sidan. Från dagsljus till dagsljus blir det 500 meter ungefär.

LÄS OCKSÅ:Världsunik tunnelsänkning i Göteborg

Efter att den närliggande Tingstadstunneln invigdes 1968 tog det inte lång tid innan den beräknade fordonskapaciteten var nådd. Om – och i så fall när – även Marieholmstunneln når bristningsgränsen vågar han emellertid inte sia om.

– Men vi dubblerar kapaciteten. Den här tunneln har exakt samma dimension som Tingstadstunneln egentligen. De pratade väl om 60 000-70 000 fordon i dygnstrafik när den byggdes, men den ligger på 120 000 i dag. Då är vi uppe i 240 000 med den här. Det borde räcka en stund till, säger han.

ANNONS

Positiva till utvecklingen

Ulla och Mats Jalros tillhör de som redan känner till en hel del om Vision Älvstaden. Men de tycker att det ger en ny dimension att se byggnationen med egna ögon.

– När man går igenom det så här faller det man har hört och läst på plats. Jag tycker att det har varit en väldigt välorganiserad vandring – och så har vi haft fantastiskt tur med vädret, säger Ulla Jalros som tycker att arrangemanget borde upprepas snart igen så att fler får chansen att delta.

Mats Jalros säger sig vara så gammal att han minns tiden innan både Tingstadstunneln och motorvägen förbi Liseberg fanns – då all trafik på E6:an passerade förbi Korsvägen.

– Så skulle vi inte kunna ha det. Jag är positiv till utveckling på ett vettigt sätt. Man kan inte backa med röven in i framtiden som vårt gamla kommunalråd Göran Johansson sa, säger han.

Fakta: Älvstaden

Målet med Vision Älvstaden är att centrala Göteborg ska växa till dubbel storlek. Målet är 25 000 nya lägenheter och 45 000 nya arbetsplatser fram till 2035.

Redan i dag är stora delar av arbetet igång (Byggtider inom parentes).

  1. Södra älvstranden (2013-2030).
  2. Lindholmen (2000-2035).
  3. Centralenområdet (2016-2035).
  4. Backaplan (2010-2035).
  5. Frihamnen (2017-2035).
  6. 2020 drar även ombyggnationen av Gullbergsvass igång vilketberäknas vara klart 2050.

Västsvenska paketet, som ska vara genomfört 2028, är en stor del av Älvstaden. Det omfattar bland annat Västlänken (2011-2026), den nya Hisingsbron (2017-2021) och Marieholmstunneln (2014-2020).

ANNONS