Testar nytt. Linnea Sjöström får hjälp att prova ut nya joggingskor. Betyget är gott efter första testet "De sluter sig runt foten väldigt bekvämt och är väldigt smidiga", säger hon. 
Testar nytt. Linnea Sjöström får hjälp att prova ut nya joggingskor. Betyget är gott efter första testet "De sluter sig runt foten väldigt bekvämt och är väldigt smidiga", säger hon. 

Mässan är målet för företagen

ANNONS
|

Under torsdagen öppnade Göteborgsvarvet Expo på Svenska mässan. Under tre dagar finns knappt 100 utställare och fyra gånger så många varumärken på plats för att visa upp sig för besökarna. Många av företagen håller evenemanget som ett av de absolut viktigaste för dem under året.

– Det här är den plats i Norden där man kan träffa flest löpare på ett och samma tillfälle. Vi är ett helt dedikerat löpmärke och jobbar bara med löpning – för oss är det ett jätteviktigt att vara här för att träffa folk, höra vad de tycker och tänker generellt och även om våra grejer, säger Adrian Gehrig som är vd för Saucony i Norden som har funnits på plats varje år sedan 1982.

ANNONS

Kunderna allt kunnigare

Genom åren har han sett hur löparintresset i Sverige gått i vågor. Sedan ett antal år säger han att de åter är inne i en medgång som han ännu inte ser slutet på.

I flera montrar syns löpband, träningscyklar eller olika typer av mätapparater för att prova ut de optimala skorna. Adrian Gehrig har märkt av att löparna nuförtiden är mer intresserade än förut och ställer fler initierade frågor om produkterna. Saucony själva erbjuder gratis löpanalyskonsultationer med hjälp av flera höghastighetskameror – något som snabbt blev fullbokat efter att erbjudandet annonserades.

– Vi har alltid gjort det här i våra labb när vi har utvecklat produkter. Men det är inte alltid som konsumenten har haft intresset eller varit på den kunskapsnivån. I dag är folk väldigt pålästa och har en god uppfattning om sin egen träning och löpning, säger han.

Hektiska dagar väntar

Johannes Hellström är event- och marknadskoordinator för 2XU som säljer träningskläder – framförallt med inriktning mot kompressionsstrumpor- och tights. Han har förberett inför mässan i en och en halv månad.

– Man vill ju synas och exponeras. Här får kunden möjlighet att känna, klämma och testa och verkligen se vad det är vi säljer. Det är en annan sak än att sitta online och läsa på. Kanske köper man också något på plats – eller så kanske man gör det ett halvår senare, men då har vi ändå fått kunden, säger han.

ANNONS

Tillsammans med Lidingöloppet ser han Göteborgsvarvet Expo som företagets största och viktigaste event under året. Men det innebär också intensiva dagar.

– Jag var här klockan sju i onsdags morse och byggde upp allt. Vi var klara runt sju på kvällen. Sen var det i princip bara hem, äta och sova innan vi körde igen. Det är hektiska dagar framöver, men det är skitkul.

Ser ni också att medvetenheten hos konsumenterna har ökat?

– Ja, kunderna ställer högre krav. Vi måste utvecklas vidare hela tiden. Det är så lätt att läsa på. Med en Googlesökning så får du reda på mycket. Då är det viktigt att vi har produktkännedomen när vi pratar. Kunderna här vill veta mer än vad de kan läsa sig till själva, säger han.

"Försöker hålla igen"

I en monter står Linnea Sjöström och testar nya joggingskor. Hon brukar besöka mässan varje år just för det ändamålet.

– Det är en bra rutin att köpa nya skor en gång om året här med lite rabatt. Jag köper inte inför varvet, utan för att ha resten av året. De jag köpte förra året är de jag springer loppet med i år, sen brukar de vara utslitna.

Hon menar att det är något av en livsstil att vara löpare, med flera träningar i veckan. Men hon är långt ifrån värst på att köpa nytt. Hon beräknar att hon lägger några tusenlappar på löpningen varje år med nya kläder och skor.

ANNONS

– Det är roligt med nya kläder, men jag försöker hålla igen. Egentligen behöver man ju bara ett par skor och en t-shirt.

ANNONS